MediaWatch

Alphabets langsomme vækst sender chokbølger gennem annoncesektor

Skuffende kvartal for Google signalerer hårde tider for digital annoncering forude, mener analytiker efter skuffende tal fra Googles moderselskab.

Foto: Kirill Kudryavtsev/AFP/Ritzau Scanpix

Jordskælvslignende rystelser går i øjeblikket gennem den digitale annonce- og e-handelssektor, efter at Googles moderselskab, Alphabet, kunne rapportere en overraskende og kraftig tilbagegang i væksten inden for annoncer ved søgninger.

For tredje kvartal kunne selskabet vise en indtjeningsvækst på 6 pct. til 69,1 mia. dollar - det er den sløveste vækst siden 2013, styrker frygten for en kommende recession.

Det skriver Financial Times.

Microsoft tilslutter sig den dystre udvikling og advarede tirsdag om en tilbagegang i sin online-computing-forretning de kommende måneder.

Og aktier i begge selskaber faldt omkring 6,7 pct. efter tirsdagens børslukning.

Evelyn Mitchell, analytiker hos Insider Intelligence kalder det for et dårligt tegn for digital annoncering generelt.

”Det skuffende kvartal for Google signalerer hårde tider forude, hvis markedsforholdene bliver ved med at forværres,” siger hun til Financial Times.

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs