MediaWatch

Rusland vil "presse vestlige medier" efter opretholdelse af censur i EU

Afgørelsen fra Den Europæiske Unions Domstol skal appelleres, og de vestlige medier i Rusland skal møde samme foranstaltninger, som er blevet anvendt overfor russiske statsmedier, siger russisk talsmand.

Russia Today er stiftet i 2005. | Foto: Francois Mori/AP/Ritzau Scanpix

Efter EU-domstolen onsdag afviste et søgsmål om at annullere EU’s sanktioner mod det russiske medie RT France, deklarerer den russiske regering, at ville gøre gengæld mod vestlige medier i Rusland. Det skriver Berlingske og France24.

Afgørelsen fra EU-Domstolen på et søgsmål fra broadcasteren Russia Todays franske afdeling, RT France, lød på, at EU’s censur af russiske statsmedier var inden for skiven - og klagen blev dermed afvist.

Dén afgørelse bliver appelleret af RT France, og det russiske styre vil svare igen over for vestlige medier i Rusland.

“Selvfølgelig vil vi anvende tilsvarende foranstaltninger til at presse vestlige medier, som arbejder i vores land,” siger Dmitry Peskov, talsmand for den russiske regering til journalister i Moskva, ifølge Berlingske.

Censuren over for den statskontrollerede nyhedskanal blev indført i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine i februar, da EU’s ledere mente, at statsmedierne udsendte propaganda og fordrejede fakta om invasionen.

Russia Today (RT) er en international russisk-baseret tv-station med hovedkvarter i Moskva. Kanalen ejes af den russiske stat.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs