MediaWatch

Jysk Fynske Medier mener "vanvittigt" koncernloft kan forhindre fremtidige opkøb

Medieforligets loft for mediestøtte til koncerner kan få konsekvenser for fremtidige og nødvendige konsolideringer, mener Bjarne Munck, viceadm. direktør i Jysk Fynske Medier. Regeringen kalder loftet en sikring af demokratiet.

Bjarne Munck, viceadm. direktør i Jysk Fynske Medier, kritiserer koncernloft på 90 mio. kr. i medieforliget. | Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Fynske Medier

Det nye medieforlig tilgodeser lokale- og regionale medier ved bl.a. at forhøje titelloftet og afsætte 150 mio. kr. over tre år til en ugeavispulje. Men et nyt koncernloft på 90 mio. kr. kan få negativ betydning for branchen fremadrettet, fordi det vil gøre det mindre attraktivt at opkøbe lokale eller regionale udgivelser, som ikke længere kan stå på egne ben. Det mener landets næststørste private mediekoncern, Jysk Fynske Medier.

”Hvis vi overvejer opkøb af en virksomhed, som er økonomisk nødlidende, som tilfældet var i Helsingør, og vi så mister mediestøtten, fordi vi rammer et koncernloft - altså det giver jo ikke mening. Det er en problemstilling, man fra politisk hold er nødt til at tage kæmpe alvorligt,” siger Bjarne Munck, viceadm. direktør i mediekoncernen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs