MediaWatch

Morten Strunge skyder på investormiljøet i diversitetsdebat

It-iværksætteren Morten Strunge får klø for sin deltagelse i en kampagne for mere diversitet i bestyrelseslokalet, men kritikken rammer forbi, mener han.

Foto: Jens Hartmann

På en pink baggrund iført højhælede guldstiletter gør techiværksætteren Morten Strunge sig til talsmand for, at der skal være flere kvinder i bestyrelseslokalerne hos danske virksomheder.

Problemet er, at der er lige præcis nul kvinder i bestyrelsen for lydstreamingtjenesten Podimo, som han er direktør for, og som sidste år tiltrak sig over en halv mia. kr. i investorkapital.

På den baggrund er Morten Strunge ikke den rette budbringer, når det gælder diversitet, lyder kritikken fra Line Groes, stifter af konsulentbureauet Is It a Bird, som hun fortsat er i bestyrelsen for.

Kan du godt forstå, at du får kritik for at stille op i en kampagne for diversitet i bestyrelser, når I ikke har nogen kvinder i bestyrelsen i Podimo?

“Før jeg sagde ja til at være med i kampagnen, vidste jeg jo godt, hvordan vores bestyrelse ser ud i Podimo. Men netop af den årsag havde det været mere forkert at takke nej, for generelt er det positivt, at der kommer mere debat om kvinder i bestyrelser,” siger Morten Strunge.

Vil påvirke investorer og aktionærer

I Podimo er målsætningen, at der skal være lige mange kvinder og mænd på alle niveauer. Men med nul kvinder i bestyrelsen og i direktionen har det lange udsigter.

“Ja, vi er selv et dårligt eksempel, men ser man på tværs af danske virksomheder, er det en problemstilling, vi deler med mange andre,” siger Morten Strunge.

Selvom han forstår de kritiske røster, synes han ikke, at diskussionen kun skal fokusere på Podimo eller ham som person.

“Vi skal hellere diskutere, hvordan vi angriber problemet med manglende diversitet fra mange forskellige vinkler.”

Noget af det, jeg kan gøre, er at påvirke vores investorer og aktionærer, for det er jo dem, der er repræsenteret i vores bestyrelse. Det er ikke mig, der bestemmer, hvordan den skal sammensættes.

Morten Strunge, adm. direktør, Podimo

Hvad gør du ved det?

“Noget af det, jeg kan gøre, er at påvirke vores investorer og aktionærer, for det er jo dem, der er repræsenteret i vores bestyrelse. Det er ikke mig, der bestemmer, hvordan den skal sammensættes. En investor er en fondsejer, og det er typisk direktørerne for fondene, der sidder i vores bestyrelse. Så de skal vælge at pege på andre repræsentanter end sig selv og veje diversitet tungere end deres egen plads i bestyrelsen,” siger Morten Strunge.

Han er godt klar over, at det kan lyde som ansvarsfralæggelse, men det er ikke pointen.

“Jeg siger det ikke for at skubbe ansvaret fra mig, for jeg har en stemme, og jeg kan påvirke vores investorer. Men det viser, at der er flere steder, man kan tage fat end at pege på virksomhedslederens ansvar. Den debat vil jeg gerne være med til at sætte i gang, så den bliver mere nuanceret,” siger han.

Investorer der ikke tror på diversitet er færdige

En mere nuanceret debat om kvinder i tech gælder også i mere bred forstand, end når det gælder bestyrelsesposter, mener Morten Strunge.

“Kønsfordelingen i vores techafdeling er heller ikke ligelig, selvom det er vores intention. Det handler blandt andet om, at råstoffet i form af kvinder, der vælger it-branchen, skal være til stede også på uddannelserne. Med det mener jeg, at man er nødt til at sætte ind mange forskellige steder.

Han håber, at kampagnen kan være med til at få investorer generelt til at tage agendaen om diversitet mere seriøst, end de gør i dag.

Kan du få investerer til at gå op i diversitet?

“Hvis ikke de gør det, er de ikke de rette investorer. De investerer for at skabe størst muligt afkast, og tror de ikke på, at diversitet bidrager til det, så har de tabt på forhånd,” siger Morten Strunge.

Et af de adskillige selskaber, han har stiftet, lydbogstjenesten Mofibo, er i dag ejet af svensk Storytel. Her vrimler det ligefrem med kvinder i både direktion og bestyrelse.

Målsætning om fuld diversitet

Når svenske virksomheder kan finde ud af at finde kvinder til topposterne i techselskaber, hvorfor er det så så svært for mange danske virksomheder?

“Diversitet har været højere oppe på agenden i Sverige i længere tid end her. Det ser man også i virksomheder som Spotify. Men du kan ikke sammenligne børsnoterede virksomheder som dem med en startup som Podimo, hvor vi får kapital fra investorer, som peger på sig selv til at sidde i bestyrelsen.”

Vi har den målsætning om fuld diversitet. Det kræver, at vi gør op med nogle indgroede måder at tænke på, men bare fordi det ikke sker i morgen, betyder det ikke, at man er imod diversitet.

Morten Strunge, adm. direktør, Podimo

Hvad er Podimos mål, når det gælder diversitet?

“Vi har den målsætning om fuld diversitet. Det kræver, at vi gør op med nogle indgroede måder at tænke på, men bare fordi det ikke sker i morgen, betyder det ikke, at man er imod diversitet.”

Ifølge opgørelser fra Erhvervsstyrelsen har de 190 største børsnoterede virksomheder set en stigning i andelen af kvinder i bestyrelsen fra 20 pct. i 2017 til 26 pct. i 2021. Den gennemsnitlige andel på EU-plan ligger i dag på 30 pct. Der findes ikke en lignende opgørelse for iværksættervirksomheder.

Denne artikel er leveret af MediaWatch's søstermedie ITWatch.

Podimo indgår samarbejde med stort internationalt agent- og sportsbureau 

Podimo går i land i Holland 

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Lindhardt og Ringhof opkøbte hos konkurrent, årsregnskaber viser tilbagegang i tv-branchen og jobskifte var der mange af i uge 32. Dét og meget mere kan du læse mere om i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs