MediaWatch

Mediebranchens topchefer får kritik for manglende strategi mod sexisme og chikane

Især praktikanter og løstansatte kvinder i mediebranchen udsættes for sexisme og seksuel magtanvendelse, skriver Politiken. Flere medier har ingen spciefik strategi for at sikre disse ansatte, og det vækker kritik hos forsker.

Kenneth Reinicke, der er lektor ved Roskilde Universitet, kritiserer, at flere medier ikke har en strategi, der skal sikre løstansatte mod sexuel chikane. Foto: Peter Hove Olesen

Det er især praktikanter og kvinder uden faste kontrakter, der bliver udsat for sexisme og seksuel magtanvendelse i mediebranchen, skriver Politiken.

Selvom flere mediehuse har ordninger med f.eks. praktikantvejledere, der skal sikre trygge rammer for praktikanter, så har flere medier ingen specifkke strategier, der skal sikre de løstansatte medarbejdere mod sexuel chikane. Det gælder ifølge avisen både DR, Politiken, TV2, Ekstra Bladet og B.T.

Det møder kritik fra mandeforsker Kenneth Reinicke, der er lektor ved Roskilde Universitet. Hvis der skal ske en ændring af kulturen, skal der også fyldes indhold på med det samme, påpeger han.

"Det her handler om lederskab. Konsekvens og intervention," siger han til avisen og forklarer videre, at mediecheferne ikke er rustet godt nok til at lave en sådan kulturændring.

Det vil efteruddannelse og flere profesionelle redskaber, mener han.

Politiken har talt med otte tidligere praktikanter på diverse medier om deres oplevelser med sexisme. Flere mediechefer erkender over for avisen problematikken, og at det kan være svært at reagere på krænkende adfærd, hvis man ikke er fastansat.

Tillidsmand kritiserer Ekstra Bladets ledelse for forklaring i sexisme-sag

DR's HR-afdeling får kritik for at dysse sager om sexisme ned

Flere kvinder fortæller om sexisme-sag på TV 2 og kritiserer håndtering

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere