MediaWatch

Effekten af kommunernes PR-millioner er tvivlsom

Flere kommuner har kastet store summer efter kommunikationsbureauer i forsøget af markedsføre dem selv, men eksperter i reklame og branding tvivler stærkt på gennemslagskraften.

Foto: Thomas Borberg/Digitalt

Kommuer som Kalundborg, Gentofte og Randers har igennem de seneste stykke tid brugt stor energi på at markedsføre deres kommuner for at lokke nye borgere til, og flere af dem har i den forbindelse hyret hjælp fra reklamebureauer for at skabe den bedste profil.

Men det er langt fra sikkert, at de penge er godt givet ud.

Det skriver Berlingske.

Ifølge den erfarne reklamemand Frederik Preisler, grundlægger reklamebureauet Mensch, løber flere af dem ind i problemer. Han mener, at kommunerne ikke er ambitiøse nok, og når de ikke tager opgaven alvorligt nok, koster det på troværdigheden for deres indsats.

Også Mads Mordhorst, der er professor på CBS og forsker i branding stiller sig skeptisk over for den måde, som kommunerne profilerer sig på, da det kan være svært at se, hvem de nye reklamekampagner henvender sig til: Skatteborgere, arbejdskraft, virksomheder eller turister eller måske noget helt femte.

"Kommunernes brand skal differentiere sig fra konkurrenterne. Hvis alle vil være den grønne kommune eller kulturkommunen, ryger pointen. Hvis de vil tiltrække borgere, skal de i første omgang være gode til det, de er sat i verden for, nemlig fordelingen af de velfærdsydelser, som skatteborgere betaler til," siger Mads Mordhorst.

 

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere