MediaWatch

Blognetværk lurer på minibørsnotering

Medievirksomheden Bloggers Delight har set nærmere på mulighederne for at blive noteret på en børs for mindre vækstvirksomheder som svenske Spotlight.

Henrik Alkselbo, stifter og direktør i Bloggers Delight. Foto: PR / Bloggers Delight

Mens Nasdaq har First North for de mindre vækstvirksomheder, meddelte den svenske pendant Aktietorget i foråret, at den også ville gøre sin entre på det danske marked under navnet Spotlight Stock Market i løbet af efteråret.

Hos Bloggers Delight er idéen om en notering på en minibørs ikke helt fremmed grund, lyder det.

"Vi har med interesse fulgt dem, der er blevet noteret på First North og set, om det kunne være noget for os. Men det er ikke noget, vi har taget en endelig beslutning om at gøre," siger stifter og direktør i Bloggers Delight, Henrik Akselbo, til Mediawatch.

Bloggers Delight er landets største blogselskab med navne som Masha Vang, Anne Mette Voss og Kira Eggers blandt de store kendte trækplastre med titusindvis af faste følgere og fans. Selskabet, der er vokset støt de seneste år og med positivt udslag på bundlinjen, præsenterede i begyndelsen af året en offensiv international strategi.

Henrik Akselbo har i den seneste tid deltaget i flere arrangementer om netop børsnoteringer af mindre virksomheder, men også været i dialog med rådgivere på området, fortæller han, og tror, det er en generel tendens.

"Jeg kan forestille mig, at der er rigtig mange ligesom os, der kigger på det, fordi de læser historier om andre mindre virksomheder, der bliver noteret og ser, at det faktisk er gået – alt er relativt – godt. Der er ikke nogle af virksomhederne, der ikke har nået fået tegnet de aktier, de skulle i hvert fald," konstaterer han.

Medier er foran på point

Henrik Akselbo påpeger, at Danmark ikke har samme tradition for at investere som privatperson, som man har i Sverige, og det derfor kan være en fordel for en mindre virskomhed, der skal børsnoteres, hvis kendskabsgraden til virksomheden hos befolkningen er stor.

"Mange af de virksomheder, der bliver noteret på minibørser er B2B-virksomheder. Dem er der af gode grunde ikke særligt mange private investorer, der nødvendigvis kender, og derfor har de et endnu større arbejde med at fortælle historien om, hvem de er. Der er vi måske lidt foran på point, ligesom mange andre medievirksomheder også vil være, fordi medievirksomheder typisk når bredt ud."

Direktøren for blogselskabet konstaterer ligeledes, at flere af de virksomheder, der er blevet noteret på en minibørs, har brugt noteringen til at rejse kapital. Hvis Bloggers Delight havde haft samme behov, havde udsigterne til en snarlig notering måske været større. Derfor er det heller ikke umiddelbart kapitalen, der er den største gevinst for Bloggers Delight, lyder det.

Henrik Akselbo nævner særligt muligheden for at få en offentlig værdiansættelse, som en børsnotering giver en virksomhed.

"Det kunne være med til at cementere og etablere en fornuftig værdi af vores virksomhed. Det ville også cementere vores position som markedsleder endnu mere på markedet for influencer marketing. Det ville sende nogle gode signaler til kunderne i og med, at det ville vise, at vi er en veldrevet virksomhed, fordi der er investorer, der tror på det, og måske betyde, at kunderne ville vælge os til i endnu højere grad,” siger han.

Hos Zetland, som er en af de iværksættervirksomheder i mediebranchen, der kører med underskud, er interessen blevet vækket. På MediaWatchs spørgsmål om, hvorvidt Zetland har kigget nærmere på minibørsen Spotligt og i så fald overvejet at blive noteret dér, svarer Jakob Moll, medstifter og adm. direktør i Zetland, i en mail følgende:

"Det korte svar er: Næh og derfor pas. Men er da blevet nysgerrig nok til at undersøge, hvad det er."

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere