MediaWatch

Partier hapser ikke nye vælgere med egne medier

Ifølge medieforsker skal Dansk Folkeparti ikke forvente at skaffe vælgere med sit nye medie ditoverblik.dk.

Foto: PR

Når de politiske partier lancerer egne medier, skal de ikke forvente, at det skaffer en masse nye vælgere. Sådan siger Mark Ørsten, professor og studieleder af journalistuddannelsen på RUC, til Journalisten.

"Der er ikke noget, som tyder på, at det er en måde at rekruttere nye vælgere på. Vi ved fra forskningen, at når vi spørger i befolkningen: "Vil du hellere have et medie på linje med din politiske overbevisning?", så er der et lille marked, men ikke et stort. Det, som folk efterspørger – og det gælder faktisk i hele verden – det er "unbiased news", altså objektive nyheder," siger han til journalisten.

Dog mener han, at f.eks. DF's nylancerede medie ditoverblik.dk kan bruges til at give de mennesker, der har en interesse indenfor netop de udvalgte temaer et overblik over, hvad der rør sig netop her, forklarer han til fagbladet.

Han vurderer samtidig, at det fortsat er politisk kommunikation via tv, som har den største effekt, hvis man ønsker at flytte stemmer.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Danmarks største forlag måtte nedjustere sine forventninger til årets præstation betragteligt, Sjællandske Medier købte op, og Forbrugerombudsmanden besluttede, at et særligt markedsføringsredskab på Facebook er ulovligt. Få overblikket over ugen, der gik, i Mediedanmark.

Bonnier lancerer nyt bureau i Norge

Bonnier Media åbner et ny marketingbureau ved navn Kontent, som skal producere indhold inden for mode, interiør og livsstil. Det skal danne spydspids for koncernens satsning på content marketing og nativeproduktion.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere