MediaWatch

Partier hapser ikke nye vælgere med egne medier

Ifølge medieforsker skal Dansk Folkeparti ikke forvente at skaffe vælgere med sit nye medie ditoverblik.dk.

Foto: PR

Når de politiske partier lancerer egne medier, skal de ikke forvente, at det skaffer en masse nye vælgere. Sådan siger Mark Ørsten, professor og studieleder af journalistuddannelsen på RUC, til Journalisten.

"Der er ikke noget, som tyder på, at det er en måde at rekruttere nye vælgere på. Vi ved fra forskningen, at når vi spørger i befolkningen: "Vil du hellere have et medie på linje med din politiske overbevisning?", så er der et lille marked, men ikke et stort. Det, som folk efterspørger – og det gælder faktisk i hele verden – det er "unbiased news", altså objektive nyheder," siger han til journalisten.

Dog mener han, at f.eks. DF's nylancerede medie ditoverblik.dk kan bruges til at give de mennesker, der har en interesse indenfor netop de udvalgte temaer et overblik over, hvad der rør sig netop her, forklarer han til fagbladet.

Han vurderer samtidig, at det fortsat er politisk kommunikation via tv, som har den største effekt, hvis man ønsker at flytte stemmer.

Forsiden lige nu

Direktør forlader DR

Efter fem år som en del af DR's direktion siger Anne-Marie Dohm farvel til DR, efter det for en måned siden blev meldt ud, at hendes direktørstilling i DR Danmark bliver nedlagt.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere