MediaWatch

Rapport: Fremtiden ser sort ud for den traditionelle mediebranche

Udsigten til vækst er svær at spotte for mange af de traditionelle medievirksomheder inden for dagblade, tv og magasiner. Det viser en ny international analyse fra PwC.

/ritzau/Scanpix/Jens Dresling
Fremtiden ser forsat sort ud for den traditionelle dagbladsforretning. Foto: /ritzau/Jens Dresling

Nedturen i den traditionelle mediebranche ser ud til at fortsætte, og de gamle dagblade og tv-koncerner må jagte nye forretninger, hvis de skal formå at skabe vækst. Det skriver Finans på baggrund af en international analyse fra revisions- og konsulentvirksomheden PwC.

Analysen viser, at avismarkedet de næste fem år vil falde med 5 pct. om året, og det traditionelle tv-marked ventes af stagnere, skriver erhvervsmediet.

"Traditionelle virksomheder inden for trykte medier og tv skal genopfinde sig selv, hvis de skal have del i væksten på mediemarkedet. Udfordringen er, at der skal kæmpes hårdt for, at nye vækstben med digital journalistik og streamingtjenester fuldt ud kan udfylde det hul eller den manglende vækst, som trykte medier eller flow-tv'et efterlader," siger Leif Ulbæk Jensen, partner og medieekspert hos PwC, til Finans.

PwC forventer, at det danske mediemarked samlet vil vokse 2,7 pct. om året frem mod 2022. Men mens aviser, magasiner og tv trækker væksten den forkerte retning, vil det særligt være virksomheder inden for computerspil, streaming, e-sport og digital annoncering, der formår at skabe den store vækst. Her vurderer PwC, at væksten i Danmark vil lægge på omkring 6 pct. årligt, skriver mediet.

Forsiden lige nu

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere