MediaWatch

Sass Larsen vil straffe medier med bøder for "tabloide løgne og kampagner"

Henrik Sass Larsen foreslår i ny bog, at medier skal straffes for løgne. Venstre og DF er positive over for ideen.

Foto: /ritzau/Scanpix/Henning Bagger

Mediernes løgne og kampagner skal udløse bøder og straffe. Sådan lyder det fra formanden for Socialdemokratiets folketingsgruppe Henrik Sass Larsen i hans nye bog "Exodus - vejen frem for centrum-venstre". Det skriver Politiken.

Sass Larsen kalder mediernes position i samfundet for et "tyranni" og beskylder dele af pressen for at "lyve og bedrage". I kampen mod dette foreslår han derfor at straffe en løgnagtig forside med en bøde i størrelsesordenen af eksempelvis en dags omsætning.

Han ønsker desuden et større personligt ansvar placeret hos såvel journalister som redaktører.

"Alle mennesker, som bliver udsat for uretmæssige overgreb, også dem som er kendte, har ret til en ordentlig oprejsning, og der er behov for at få sat nogle rammer for den tabloide adfærd," skriver Sass Larsen ifølge Politiken i sin bog, der udkommer fredag.

Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen siger til Politiken, at partiet er enige i Sass Larsens kritik af mulighederne for at straffe medier, der bringer urigtige historier. Derfor har partiet arbejdet for at skærpe sanktionsmulighederne hos Pressenævnet og arbejder også for at skærpe straffemulighederne i det civile retssystem.

Hos Venstre er man positiv over for socialdemokratens forslag.

"Vi har jo desværre oplevet i forbindelse med en drabssag i nyere tid, at en mand blev fejlagtigt hængt ud som morder, og i de tilfælde er jeg helt med på at stramme reglerne, så man kan straffes økonomisk for det," siger Venstre medieordfører Mads Fuglede til Politiken.

Morten Marinus, medieordfører for Dansk Folkeparti, er mere tøvende over for at ændre på den nuværende ordning med Pressenævnet, der tager sig af klager over medier.

Men Marinus er positiv over for en bødestraf for at skrive fejlagtige historier.

"Det kunne man sagtens tage op igen på de rigtige præmisser. Især ser jeg det gerne ske i et samarbejde mellem kultur- og retspolitikere," siger han til Politiken.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs