MediaWatch

Kulturministeren på landevejen med kulturdebatter

Mette Bock inviterer til en række kulturdebatter. Sammen med forårets inspirationstur på medieområdet skal de bidrage til medieudspil, der præsenteres i januar.

Foto: /ritzau/Mads Nissen/

Tidligere på året afsluttede kulturminister Mette Bock (LA) sin kampagne "Antennerne Ude", der har taget temperaturen på danskernes ønsker til fremtidens medielandskab.

Men nu er ministeren på landevejen igen. I dag, tirsdag, indleder hun en række kulturdebatter under titlen "Kulturministerens Krydsild", hvor hun med udgangspunkt i forskellige temaer inden for en række kulturområder vil gå i dialog med lokale borgere og kulturpersonligheder, skriver Jyllands-Posten.

Den omfattende research fra "Antennerne Ude" og "Kulturministerens Krydsild" skal i sidste ende munde ud i et medieudspil, som Mette Bock efter planen fremlægger i januar, og et udspil om den statslige museumsstøtte, som præsenteres senere på foråret.

"Du kan sige, at jeg har taget et meget langt tilløb, men det gør jo forhåbentlig også, at kvaliteten af de udspil, der kommer, bliver højere. Udspillene vil formentlig skabe en masse debat og uenighed, det er jeg helt klar over, men jeg synes, at jeg har gjort forarbejdet, så grundigt jeg kunne. Så må vi se, hvordan det lander," siger Mette Bock til Jyllands-Posten.

Trussel fra Facebook og Google

I anledning af kulturdebatterne har Berlingske bedt seks personer fra kulturlivet stille Mette Bock spørgsmål. En af dem er DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn. Hun vil vide, hvordan ministeren har tænkt sig af inddrage konklusionerne fra Mandag Morgens rapport "Globaliseringen af den danske mediebranche" i et kommende medieforlig.

Til det spørgsmål svarer Mette Bock, at en af de mest bekymrende hovedkonklusioner i rapporten er, at rigtig mange annonce- og abonnementsindtægter ryger ud af landet til internationale aktører såsom Facebook og Google.

"Det er et kæmpestort problem, men vi kan ikke løse det i forbindelse med det kommende medieforlig. Det skal løses i EU-regi, og det er ikke noget, som vi kan forbyde os ud af. De store internationale medier er her, og de bringer os også rigtig meget godt, men vi kan kigge på skattereglerne og se, om man kan sørge for, at pengene ikke kun strømmer ud af Danmark og de andre EU-lande, men at nogle af dem også flyder tilbage igen," siger Mette Bock.

Hun tilføjer, at hun håber, at danske medier bliver bedre til at få nogle ligeværdige partnerskaber med de store internationale aktører.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs