MediaWatch

Producenter har fordoblet omsætningen på otte år

En analyse fra Producentforeningen af udviklingen blandt danske producenter film, spil og tv tegner billedet af en branche i konstant vækst siden 2009.

Foto: Producentforeningen

Danske film-, tv-, reklame og spilproducenter er alle del af en branche i vækst, skriver Politiken fredag. En analyse fra Producentforeningen viser, at branchen i årene 2009-2016 i gennemsnit er vokset 8,6 pct. på toplinjen årligt - for hele perioden er der tale om en samlet omsætningsvækst på 93 pct. 

"Vi snakker ofte om Oscars, publikumstal, medieforlig og alt det andet, som går på indholdet og kulturpolitikken, men her viser udviklingen over årene, at vi også her leverer noget til samfundet i form af arbejdspladser, eksport og omsætning og dermed også skat," siger Producentforeningens direktør, Klaus Hansen, til Politiken.

Også eksporten er i perioden fordoblet med en vækst på 103 pct.

Den største vækst har spilproducenterne oplevet med en stigning på 172 pct., mens reklameproducenternes omsætning er steget 116 pct. siden 2009. Herefter kommer tv-producenterne, der har set et løft på 88 pct. i perioden, og endelig er filmproducenterne vokset 56 pct. 

Med til billedet hører, at især filmbranchen er hjulpet af den årlige offentlige støtte til konkrete filmproduktioner, der tæller omkring en tredjedel, og som ikke er fratrukket.

Analysen siger ikke noget om, hvordan indtjeningen i branchen har udviklet sig i perioden, men ser man isoleret på omsætningen har de kreative indholdsproducenter set en større vækst, end der har været i eksempelvis industriproduktionen. Her er omsætningen vokset 23 pct. i samme periode - i gennemsnit 3 pct. årligt ifølge Dansk Industri.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs