MediaWatch

Crowdfunding-medie søger nye ejere

Online mediet Peblish, der udgiver journalistik baseret på crowdfunding og mikrofinansiering, er gået på jagt efter nye kræfter, der vil overtage mediet gratis.

Efter to års arbejde kaster stifterne af Peblish håndklædet i ringen og efterlyser nye kræfter, der vil overtage og videreføre mediet, der er baseret på crowdfunding af artikler, skriver Medietrends.

Peblish blev stiftet i 2015 bl.a. med et tilskud på 200.000 kr. i ryggen fra Innovationspuljen under Kulturstyrelsen. Ideen bag sitet er, at journalister både kan søge finansiering til konkrete journalistiske artikler og projekter på platformen og senere udgive dem på Peblish, når finansieringen er på plads.

Formen har dog ikke været tilstrækkelig bæredygtig til, at Peblish kan videreføres, som det ser ud i dag, skriver stifterne Kasper Gade og Joel Boukris, i et opslag, hvor de søger nye drivkræfter til mediet.

"Status september 2017 er, at vi ikke længere har mulighederne for at drive mediet, på den måde det fortjener. Potentialet er stort, og derfor ønsker vi at give projektet videre til de rette ildsjæle. 300.000 kroner i udvikling af platformen fra bunden af og tusindvis af arbejdstimer ligger bag mediet i dag, og det vil vi gerne give gratis videre til nogle visionære iværksættere med hjertet det rigtige sted."

Peblish har ifølge bagmændene haft mere end 50 journalister og knap 1500 brugere igennem og leder "efter en gruppe af personer, der i samarbejde kan løfte Peblish-idéen videre".

Forsiden lige nu

Netflix glider af på S-forslag og sender bolden tilbage til politikerne

Den amerikanske streamingtjeneste vil ikke svare på, om den er klar til at imødekomme ønske fra flere partier om at betale en procentdel af sin omsætning tilbage til det danske produktionsmiljø. Tværtimod mener Netflix, at det er op til politikerne at finde løsninger, der "tilskynder investeringer".

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere