MediaWatch

Embedsmænd kritiserer tysk forslag om kæmpebøder til Facebook

Tysklands regering har fremlagt et lovforslag, der giver mulighed for at uddele millionbøder til sociale medier, hvis de ikke fjerner hadefulde indlæg. Det strider dog mod grundloven, mener embedsmænd.

Den tyske regerings tiltag for at bekæmpe hadefulde indlæg, racisme, injurier og falske nyheder, som florerer på især sociale medier, har fået et mærkbart tilbageslag i form af kritik fra parlamentets embedsmænd. Det strider nemlig mod den tyske grundlov, slår de fast i en ny rapport. Det skriver Politiken.

Sagen beror i, at den tyske regering i marts fremlagde et lovforslag, hvori der blev lagt op til, at man kan give bøder på op til 50 mio. euro, svarende til 372 mio. kr., hvis medierne ikke fjerner indhold, der skønnes at være bagvaskelse, hadefuldt eller fake news, inden for 24 timer. For enkeltpersoner vil der vanke en bøde på op til fem mio. euro, mens det for virksomheder kan de blive på 50 mio. euro.

Lovforslaget blev fremlagt af Tysklands justitsminister Heiko Mass, og han havde håbet, at få vedtaget forslaget inden parlamentet lukker ned for sommeren. Men inden det kunne ske, har embedsmændene nu fremlagt en rapport, som konkluderer, at lovforslaget i sin nuværende form ikke kan vedtages, skriver Politiken.

De peger blandt andet på, at definitionerne på fake news og hadefuld tale stadig er så diffuse, at det er svært at gribe ind over for. Samtidig er der ikke nogen effektiv retsbeskyttelse for personer, der vil få fjernet indlæg på sociale medier inden for de 24 timer. Derfor kan det ikke udelukkes, at grundloven vil blive krænket. Bl.a. det tyske journalistforbund har modtaget embedsmændenes rapport positivt, skriver Politiken.

Tyskland øger pres på Facebook med forslag om kæmpebøder

V og K afviser tysk forslag om bøder til Facebook

EU-Kommissionen vil styrke handling mod hate speech

Forsiden lige nu

Tv-status: Discovery og MTG vandt seerandele i 2017

Mediebureau kårer Discovery som "den store vinder i 2017", mens også MTG havde fremgang blandt de 19-50 årige. Omvendt gik TV 2 tilbage i målgruppen, men er stadig størst blandt alle danskere. Få et overblik over styrkeforholdet mellem kanalfamilierne i 2017 her.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere