MediaWatch

Flere store annoncører vender Youtube ryggen

Et flyselskab, en hotelkæde og et britisk parti er blandt de seneste, der har trukket sine annoncer fra Youtube.

Foto: /ritzau/AP/Richard Vogel

Rækken af store annoncører, som vender Youtube ryggen, vokser. Det skriver CNN.

Etihad Airways, Marriott, Deliveroo og Storbritanniens Labour Party har trukket sine annoncer på Youtube, efter de har opdaget, at deres annoncer optræder ved siden af hadefuldt indhold. Derudover skal også Mastercard, Johnson & Johnson, New Balance og Vægtvogterne have trukket sine annoncer, skriver New York Times.

Google har ellers strammet op på sine procedurer og afsat flere ressourcer til at filtrere videostrømmen for at komme annoncørerne i møde.

Det har resulteret i, at fem gange så mange videoer end normalt er blevet markedet som usikre for annoncører, har Bloomberg tidligere skrevet. Blandt andet har Youtube taget en ny og dyrere type kunstig intelligens i brug, machine learning, som skal snuse sig frem til videoerne.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Slip data fri på redaktionen

Ny rapport dokumenterer de positive effekter ved at demokratisere adgangen til data på nyhedsredaktionen. Men desværre hersker der stadig udpræget data-skepsis blandt danske journalister, skriver fellow ved SDU Malte Jørstad i ugens Medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs