En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag26. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
23.05.2017kl. 19.32

Danmark taber kamp i EU om digital underholdning

Trods dansk protest har EU-kulturministre stemt for en aftale, der giver kvoter i tv for europæisk indhold.
Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv
AF RITZAU

Tirsdag aften er dansk modstand mod en ny aftale for tv, streaming- og sociale medier med video fejet af bordet i EU. 

Der var flertal blandt europæiske kulturministre for at forny et direktiv. Det stiller flere krav til medierne. Det er bestemt ikke er kulturminister Mette Bocks (LA) kop te. 

"Jeg synes, det er beklageligt, at EU bevæger sig den her vej," siger ministeren, der stemte imod aftalen. 

Direktivet har været omstridt i EU, men Danmark er et af få lande, der før mødet ville stemme imod. 

Centralt for den danske modstand er, at man med direktivet stiller krav om, at de europæiske udbydere leverer en vis procentdel europæisk indhold. 

Inden mødet var der lagt op til 20 procent. Men man endte på 30 procent europæisk indhold - et lille stykke over det niveau, som medierne i dag leverer. 

"Det er faktisk en ret høj kvote," siger ministeren og tilføjer: 

"Min bekymring kan være, at man tænker fra udbyderens side, at så må man købe noget billigt indhold for at kunne få fyldt kvoten ud i stedet for at konkurrere om at komme på ved at levere så god kvalitet som muligt."

Direktivet lægger også op til vat beskytte mindreårige bedre, når de streamer videoer på nettet. 

Ministeren har sympati for ønsket. Men hun er skeptisk. Det står ikke klart, hvordan det konkret skal gennemføres i EU-landene. 

"Man skal være sikker på, hvad man gør, hvilke konsekvenser det får, og hvordan man rent faktisk kan følge op på det. For ellers giver lovgivningen jo ikke mening," siger hun. 

Det er uklart, hvilke medier der omfattes af direktive. Det er udvidet til også at omfatte sociale medier med store mængder video. 

"Jeg kan have min store tvivl om, hvordan man skal kunne håndhæve det her. For medier i dag er jo ikke kun store tv-udbydere. Det er også bitte små udbydere, som måske laver en app." 

"Hvordan vil man håndhæve det her, uden at have definitionerne på plads?" siger Mette Bock. 

Nu skal Europa-Parlamentet stemme om direktivet. Hvis det vedtages, skal EU-landene indføre direktivets krav i sine love.

Dansk nej til kvote-krav om europæisk indhold på Netflix 

Relaterede artikler:

  • Kulturminister Mette Bock (LA). | Foto: Jakob Jørgensen/Polfoto/Arkiv

    Dansk nej til kvote-krav om europæisk indhold på Netflix

    For abonnenter

  • Foto: Gregers Tycho/Polfoto

    Bock ser opblødning i forhandlinger om e-bøger

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

Adm. direktør for 24syv, Lars Schmidt, fremlagde i begyndelsen af januar lyttertal beregnet til intern brug blandt landets radiostationer. Efter dialog med øvrige medier lægger direktøren sig nu fladt ned.

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

Ikke alle former for tilstedeværelse på platformen giver afkast, fortæller to danske Tiktok-bureauer. Det kommercielle potentiale for danske aktører er stort, men stadig uudnyttet, mener de.

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 16.30
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 15.40
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 15.00
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 14.12
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 13.54
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 12.47
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 12.47
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 12.18
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 11.22
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 10.51
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 10.07
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 08.27
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 08.03
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 07.07
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Treasury Specialist

  • People and Operations Partner

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge