MediaWatch

Europæiske medier i samarbejde mod falske nyheder

En samling af 37 europæiske medier er gået sammen i en koalition, der danner kæde for at spotte, faktatjekke og informere i kampen mod falske nyheder.

Foto: Camus Thibault/AP/Polfoto/Arkiv

BBC, Channel 4 News, International Business Times, Bloomberg, Le Monde, Buzzfeed, La Liberation og Agence France-Presse står alle på listen over medier, der hidtil har sluttet sig til Crosscheck, der er en såkaldt fakta-tjek koalition, som skal øge indsatsen mod falske nyheder. Det skriver Digiday.

Tanken er, at når flere konkurrerende medier står sammen og fortæller, at en historie er usand, "vil det skabe større gennemslagskraft og troværdighed om tilbagevisningen af falske nyheder", fortæller Samuel Laurent, chef for afdelingen for fakta-tjek i den franske avis Le Monde.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Top 20: OL-håndbold og sejlsport trak flest seere

TV 2's nye underholdningsprogram "Først og sidst" tabte sin førerposition fra forrige uge til en række OL-opgør, som skubbede andre formater ned af listen. OL stod for 12 af 20 udsendelser i Kantar Gallups liste over sidste uges 20 mest sete liveprogrammer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs