MediaWatch

Undersøgelse viser knæk på adblocker-kurve

Det seneste halve år er brugen af reklameblokerende software, adblockere, stagneret og faldet en smule ifølge analysebureauet Audienceprojekt

Skærmdump jp.dk
Foto: Screenshot fra jp.dk

Efter en periode med støt stigende brug af adblocker ser udviklingen ud til at være nået et mætningspunkt, skriver Markedsføring.

Ifølge en undersøgelse fra det digitale analysebureau Audienceproject, blokerer 35 pct. af danskerne for reklamer på nettet med en adblocker, mens det tilsvarende tal i årets første kvartal var 37 pct.

"For et år siden viste forskellige målinger store stigninger i brugen af adblockere, men for seks måneder siden begyndte det at stagnere. Og at der nu er en måling, der viser et fald, harmonerer meget godt med det, jeg hører fra medierne," siger Allan Sørensen, chef for Danske Medier Research.

Han mener, at udviklingen bl.a. skyldes, at medierne har intensiveret arbejdet med at modvirke brugen af adblocker. Blandt andet er mange medier begyndt at opfordre læsere, der har adblocker installeret, direkte til at slå softwaren fra.

Ifølge Audienceprojects tal har flest - 82 pct. - i målgruppen 15-25-årige slået adblockeren fra, hvis opfordringen samtidig et blevet fulgt op af en blokering af indholdet.

FT: Nultolerance overfor adblockere giver bedste resultat

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere