MediaWatch

Splay udvider med e-handel

MTG's Youtube-forretning udbygger forretningsmodellen, så netværkets youtubere fremover også kan lancere egne tøjkollektioner.

To af Splays danske Youtube-profiler, Kristine Sloth og Sarah Dyrhave.

Det skandinaviske Youtube-netværket Splay, der har MTG som hovedaktionær, skruer på forretningsmodellen og går ind i e-handel, skriver Breakit.

Ifølge en pressemeddelelsen indleder Splay en større satsning på e-handel under brandet Ikon Next. Det sker i samarbejde med selskabet NA-KD, der har stifteren af netbutikken Nelly, Jarno Vanhatapio, i spidsen.

Med satsningen vil Splay udvide indtægtsgrundlaget, der hidtil alene har været baseret på annoncesalg på de Youtube-kanaler, der indgår i netværket, og kapitalisere stærkere på de Youtube-profiler, netværket har i hus. Tanken bag er, at populære Youtubere kan designe og lancere egne produkter, først og fremmest tøj.

"Satsningen med Ikon Next er yderligere et skridt mod at gå fra et traditionelt Youtube-netværk til at blive et digitalt mediehus, som tilbyder mange forskellige muligheder for influencers (trendsættere, red.) og varemærker, som vil lykkes på de sociale medier. Det føles cool at kunne hjælpe med at virkeliggøre en drøm om en egen kollektion for alle i vores netværk, som brænder for mode og skønhed," siger Vigor Sörman, der er adm. direktør for Splay.

Indtægterne fra tøjsalget vil blive delt mellem Youtuberne, Splay og NA-KD.

Hvor store indtægter satsningen vil kunne indbringe, vil topchefen ikke kommentere. I 2015 havde Splay i Sverige en omsætning på 46 mio. svenske kr.

Forsiden lige nu

Tv-status: Discovery og MTG vandt seerandele i 2017

Mediebureau kårer Discovery som "den store vinder i 2017", mens også MTG havde fremgang blandt de 19-50 årige. Omvendt gik TV 2 tilbage i målgruppen, men er stadig størst blandt alle danskere. Få et overblik over styrkeforholdet mellem kanalfamilierne i 2017 her.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere