MediaWatch

Apple fortsætter retræten fra tinderne

Apple kan konstatere, at techselskabet fortsatte sin tilbagegang i tredje kvartal.

Foto: Mark Lennihan/AP/POLFOTO/arkiv

Det var ikke så grelt som ventet blandt regnedrengene hos verdens banker, men elektronikgiganten Apple gik stadig markant tilbage i sit tredje kvartal. Det viser selskabets regnskab, der blev offentliggjort sent tirsdag dansk tid.

I de tre måneder, der sluttede med juni, faldt Apples omsætning med 15 procent. Det betyder dog, at Apple stadig kunne notere sig, at have solgt for 42,4 milliarder dollar, 287 milliarder kroner.

Det blev omsat til et resultat på 7,8 milliarder dollar, et dyk på over en fjerdedel.

"Vi er glade for at kunne rapportere et regnskab, der viser en større efterspørgsel og en bedre udvikling, end vi havde forventet ved starten af kvartalet," skriver administrerende direktør Tim Cook i regnskabet.

Stor tilbagegang i Kina

Selskabet, der cementerede sin rolle som absolut konge af elektronik med lanceringen af iPhonen i 2007, solgte 40,4 millioner af slagsen i kvartalet. En spids flere end ventet af analytikerne, der følger aktien, ifølge Reuters, men stadig et fald på 15 procent.

Salget i Kina styrtede til 8,8 milliarder dollar fra 13,2 milliarder dollar i samme periode 2015. Faktisk var det kun i Japan, at salget steg år til år.

På positivsiden steg omsætningen i divisionen services, der inkluderer appstore, med små 20 procent til seks milliarder dollar.

"Vores services-division voksede, og omsætningen i App Store var den højeste nogensinde, da antallet af installationer og antallet af handlende kunder slog rekord," skriver finansdirektør Luca Maestri i regnskabet.

Det er andet kvartal i streg, at det går ned ad bakke for Apple, hvis aktier da også er faldet små ti procent i 2016.

Selskabet er trods tilbagegangen fortsat et af verdens allerstørste med en markedsværdi på astronomiske 530 milliarder dollar, 3585 milliarder danske kroner, ifølge Bloomberg.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs