MediaWatch

Politiken ændrer praksis efter kritik

Avisen er blevet kritiseret for skjult reklame på sin hjemmeside i forbindelse med omtale af et EM-managerspil. Nu bliver det markeret som sponsoreret indhold.

Foto: Jens Dresling/Polfoto

Der er tale om skjult reklame, når Politiken flere steder omtaler og linker til et managerspil for fodboldinteresserede på politiken.dk, vurderer mediejurist Peter Lind Nielsen over for fagbladet Journalisten.dk.

Politiken udbyder spillet i samarbejde med Holdet.dk, men når mediet tjener penge på at trække brugerne ind på managerspillet, er det ulovligt ikke at deklarere som reklame ifølge mediejuristen.

"Politiken overtræder både markedsføringsloven og de presseetiske regler. Det er dybt problematisk, at det ikke står klart for læseren, at Politiken tjener penge på det her, når det omtales, og der linkes til det," udtaler Peter Lind Nielsen til Journalisten.

Det er blandt med en bjælke på forsiden af politiken.dk samt øverst på sitets særskilte EM-sektion, at der bliver linket til managerspillet. Efter kritikken har Politiken valgt at ændre praksis og tilføje varedeklarationen: "samarbejdet er sponsoreret af holdet.dk" de steder, der linkes til spillet, hvor brugere kan sammensætte deres eget fodboldhold i forbindelse med EM i fodbold.

Jakob Nielsen, redaktionschef på Politiken, bekræfter over for Journalisten, at det giver mening af markere indholdet og udtaler, at det var "tosset", avisen ikke gjorde det fra begyndelsen.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs