En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
15.06.2016kl. 13.44

Politiken ændrer praksis efter kritik

Avisen er blevet kritiseret for skjult reklame på sin hjemmeside i forbindelse med omtale af et EM-managerspil. Nu bliver det markeret som sponsoreret indhold.
Foto: Jens Dresling/Polfoto
af JULIE FOGDE

Der er tale om skjult reklame, når Politiken flere steder omtaler og linker til et managerspil for fodboldinteresserede på politiken.dk, vurderer mediejurist Peter Lind Nielsen over for fagbladet Journalisten.dk.

Politiken udbyder spillet i samarbejde med Holdet.dk, men når mediet tjener penge på at trække brugerne ind på managerspillet, er det ulovligt ikke at deklarere som reklame ifølge mediejuristen.

"Politiken overtræder både markedsføringsloven og de presseetiske regler. Det er dybt problematisk, at det ikke står klart for læseren, at Politiken tjener penge på det her, når det omtales, og der linkes til det," udtaler Peter Lind Nielsen til Journalisten.

Det er blandt med en bjælke på forsiden af politiken.dk samt øverst på sitets særskilte EM-sektion, at der bliver linket til managerspillet. Efter kritikken har Politiken valgt at ændre praksis og tilføje varedeklarationen: "samarbejdet er sponsoreret af holdet.dk" de steder, der linkes til spillet, hvor brugere kan sammensætte deres eget fodboldhold i forbindelse med EM i fodbold.

Jakob Nielsen, redaktionschef på Politiken, bekræfter over for Journalisten, at det giver mening af markere indholdet og udtaler, at det var "tosset", avisen ikke gjorde det fra begyndelsen.

Relaterede artikler:

  • Undersøgelse: DR’s onlinenyheder går ikke udover netaviserne

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto

    "Det er en festdag for dansk dagspresse"

    For abonnenter

  • Foto: Jakob Dall/Polfoto

    Ny chefredaktør indtager hjørnekontoret på Politiken

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Photo: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Photo: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Photo: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Photo: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • SoMe Manager

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • SoMe Manager

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge