En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
15.06.2016kl. 07.46

Undersøgelse: DR’s onlinenyheder går ikke udover netaviserne

Ivrige brugere af public service-nyheder på nettet er mere villige til at betale for onlinenyheder end folk, der ikke benytter sig af dr.dk, viser ny medierapport.
af MORTEN STEEN

DR’s nyhedsdækning på nettet gør det vanskeligt for aviserne at få læserne til at betale for onlinenyheder. Sådan har argumentet lydt fra Danske Medier, og brancheorganisationen for privatejede medier i Danmark har ønsket, at DR’s nyheder skal fylde mindre på nettet.

Nu har en ny rapport fra Reuters Institute undersøgt betalingsvilligheden blandt danske onlinebrugere, og den når frem til den modsatte konklusion. Det skriver Politiken.

I Digital News Report fra Reuters Institute, der er baseret på onlineinterviews af 2020 danskere, har 18 pct. af danskerne, der benytter public service mediernes onlinetilbud, betalt for nyheder hos privatejede medier i løbet af det seneste år.

Til sammenligning har blot 11 pct., der ikke bruger public service medier på nettet, købt nyheder hos privatejede medier.

Tallene viser, at DR’s tilstedeværelse på nettet ikke ødelægger betalingslysten blandt de interviewede netbrugere. Formand for Danske Medier Stig Kirk Ørskov stiller sig dog tvivlende over for undersøgelsens konklusioner.

”Vi ville være glade, hvis konklusionen var rigtig, men fører man forskernes argument til ende, ville det betyde, at vi som frie medier ville have svært ved at sælge vores journalistik, hvis DR ikke eksisterede. Det er jo absurd,” siger Stig Kirk Ørskov til Politiken.

Relaterede artikler:

  • Foto: Screenshot fra tv3sport.dk

    TV3 relancerer sportssite

    For abonnenter

  • Foto: DR

    Deadline henter ny vært hos Politiken

    For abonnenter

  • Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

    DR blokerer for videresalg af serier

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • SoMe Manager

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge