MediaWatch

Gyldendal vil tredoble sit digitale katalog på to år

Landets største forlag sætter fart på digitaliseringen af sine bøger - forventer op mod 15.000 titler om to år.

Foto: /ritzau/Thomas Borberg

På nuværende tidspunkt har Gyldendal 5.164 titler i sit digitale katalog, men om to år forventer Danmarks største forlag at kunne præsentere kunderne for 13-15.000 digitale titler plus de nyheder, der bliver digitaliseret løbende. Det fortæller Carsten Odgaard, Gyldendals digitale salgschef, til Politiken.

Det er godt et år siden, at det konkurrerende forlag Lindhardt og Ringhof meldte ud, at det ville være blandt frontløberne inden for digitalisering og levere et katalog på 15.000 e-bøger inden for to år under enheden Sagabooks.

Carsten Odgaard afviser dog, at digitaliseringen er blevet en konkurrence mellem landets to største forlag.

"Vi har meldt os ud af titelkapløbet. For os handler det om at få de rigtige titler. Vi har vurderet 40.000 af vores ældre titler, og ud af dem har vi udvalgt 8.000 titler, som vi nu digitaliserer. Det er bøger, som er udkommet på Gyldendal gennem alle år," fortæller han til Politiken.

Forlaget har som et led i processen ansat eksperter udefra til at gennemgå hele sit bagkatalog med henblik på at finde ud af, hvilke der bør digitaliseres. De fleste af titlerne vil først udkomme som e-bøger og ikke lydbøger, da produktionsprocessen for disse er både langsommere og koster mere.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs