MediaWatch

Blendle klar til at indtage mobiler

Den digitale aviskiosk Blendle har lanceret en app til mobiler og tablets.

Foto: PR/Blendle

Den hollandske medieplatform Blendle, hvor brugere kan købe digital adgang til artikler en ad gangen, har lanceret sin første app. Det skriver Politiken.

Hidtil har Blendle kun eksisteret som en browserbaseret tjeneste, men fremover får brugerne mulighed for at benytte tjenesten via dens egen app. Det vil gøre adgang til at læse artikler nemmere for Blendles 650.000 abonnenter.

Mediet fungerer som en digitale aviskiosk og er blevet beskrevet som journalistikkens svar på Itunes. Blendle giver brugerne mulighed for at købe artikler enkeltvis fra en række forskellige medier via mikrobetaling frem for at abonnere på en hel avis.

Blandt medieparterne er Der Spiegel, The New York Times, The Wall Street Journal, Time Inc., The Economist, Financial Times og The Washington Post.

Artikler på Blendle koster typisk mellem 10 og 90 cents. Hvis brugeren ikke bryder sig om en given artikel, tilbyder tjenesten en ”fuld tilfredshed eller pengene tilbage”-service. Blendle beholder 30 pct. af beløbet, mens de resterende 70 pct. går til udgiveren.

Det hollandske medie blev grundlagt i 2014 af Alexander Klöpping og Marten Blankesteijn. Platformen er i dag udbredt til Holland, Tyskland og USA.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs