MediaWatch

Nyt initiativ skal stoppe piraters annonceindtjening

Et nyt samarbejde vil gøre det sværere for pirathjemmesider at tjene penge på annoncer på nettet.

Foto: Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv

En række spillere inden for digital markedsføring i Danmark er gået sammen om at bekæmpe annoncering på hjemmesider, der distribuerer piratindhold. Under navnet "Adkodex" har organisationer og virksomheder skrevet under på et fælles kodeks og værdisæt.

Målet er, at "internettet skal være en sikker markedsplads og styrke lovlige virksomheder samt sikre tryghed og gennemsigtighed for annoncører og brugere," står der på Adkodex’ hjemmeside.

Kodekset er udarbejdet i samarbejde mellem Danske Medier, Kreativitet & Kommunikation, Rettighedsalliancen, Dansk Udgivernetværk, Dansk Industri Digital, Ebay Danmark og mediebureauer som Group M, Omnicom Media Group og Dentsu Aegis Network.

Parterne bag tiltaget forpligtiger sig blandt andet til at iværksætte konkrete procedurer, som skal sørge for, at deres produkter og tjenester ikke indgår i finansieringen eller udbredelsen af kriminel aktivitet såsom krænkelse af ophavsretten.

Hjemmesiden bag Adkodex drives af Rettighedsalliancen, og her er det blandt andet muligt at anmelde sites, som distribuerer piratindhold. Samarbejdet bag Adkodex udspringer af Kulturministeriets Dialogforum.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs