MediaWatch

Nødlidende Yahoo med dundrende underskud

Internetgiganten Yahoo kom ud af årets første kvartal med stort underskud. 

Foto: Julie Jacobson/Polfoto/AP/Arkiv

Den amerikanske it-kæmpe Yahoos omsætning fik et mindre skud for boven i første kvartal, hvor den faldt med 18 pct. til 859,4 mio. dollar. Men den landede dog over det forventede, som ifølge Bloomberg News var på 846,5 mio. dollar.

Nettoindtjeningen tog en endnu større rutsjetur ned, da den faldt til et underskud på 99 mio. dollar – svarende til mere end 648 mio. kr. – i første kvartal i år sammenlignet med et overskud på 21 mio. dollar i kvartalet 2015, fremgår det af regnskabet.

"Jeg er glad for, at vi leverede et kvartal på linje med vores forventninger. Vores 2016-plan har fået en solid start, hvor vi fortsat fokuserer på at sænke omkostningerne og forbedre den langsigtede vækst," siger Marissa Mayer, administrerende direktør for Yahoo , i en kommentar til regnskabet.

"Vi har i samarbejde gjort betydelige fremskridt i retningen af at finde potentielle strategiske alternativer for Yahoo. Vores ledelsesteam og jeg har dette som topprioritet for aktionærerne," siger hun.

Yahoo er i fuld gang med at tælle de bud, der dagligt rygtes på selskabet. Og mens Mayer forsøger at vise fremgang i forsøget på at give webportalen kunstigt åndedræt, vender investorerne fokus mod processen, der i sidste ende kan føre til et salg, skriver Bloomberg News.

Både Verizon Communications, TPG og Yellow Page Holding er blandt de selskaber, der har budt på den lidende it-kæmpe.

Yahoo , der har en markedsværdi på omkring 38 mia. dollar (249 mia. kr.), satte i februar sin kerneforretning til salg.

"Ingen bekymrer sig om ret meget andet end at få virksomheden solgt," siger Sameet Sinha, analytiker ved B. Riley & Co., til Bloomberg.

Aktien faldt tirsdag med mindre end 1 pct., inden Wall Street lukkede. I formarkedet ligger aktien til et fald på 0,5 pct. til 36,33 dollar. I år er aktien dog samlet steget med over 9 pct.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs