MediaWatch

Redaktører om Panama-papirer: Vi havde gjort det samme

Selvom flere redaktører ser en risiko for for en art karteldannelse i ICIJ-samarbejdet, ville de heller ikke have delt Panama-dokumenterne med andre medier i første omgang, skriver Politiken. 

Foto: Franco Arnulfo/AP/Polfoto

Hvad mener andre medier om Politikens og DR Dokumentars eneret på de 11,5 millioner lækkede dokumenter? Det spørgsmål har Politiken stillet redaktørerne fra Berlingske, Børsen og Finans.

Både Jens Grund, chefredaktør for Berlingske, og Steen Rosenbak, chefredaktør på Finans, fortæller, at de ville have ageret som Politiken og DR Dokumentar og holdt dokumenterne for sig selv. I hvert fald i begyndelsen.

"Vi lever i en tid, hvor konkurrencen på nyheder og indhold er benhård. Så jeg står ikke på sidelinjen og klynker over, at vi ikke har materialet. Vi havde gjort det samme," fortæller Jens Grund til Politiken.

Han mener dog, at data bør være tilgængeligt for alle efter en periode og at Berlingske derfor ville have delt oplysningerne på sigt.

Fri konkurrence på nyheder

Steen Rosenbak betegner samarbejdet i ICIJ, som er den internationale uafhængige journalistiske organisation, som journalistisk karteldannelse, hvilket i princippet er betænkeligt, siger han til avisen.

Han mener dog heller ikke, at Politiken eller DR bør dele de lækkede dokumenter med andre medier på grund af den fri konkurrence.

Jørgen Andresen, nyhedschef på Børsen, mener, at de to medier burde have delt Panama-papirerne - hvis det havde været tilladt inden for den internationale samarbejdsaftale i ICIJ.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs