En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.03.2016kl. 08.16

Politiken: Adblockere sætter spor i økonomien

Brugen af adblockere er inden for kort tid blevet en økonomisk hovedpine for medierne, siger Politikens digitale direktør, Frederik Wiedemann.
Foto: Cecile Smetana/Polfoto/Arkiv
af LOUISE RESEKE

Den stigende brug af software, der sorterer bannerannoncerne fra, når brugerne går ind på et website, kalder på stadig større opmærksomhed i mediehusene, skriver Information.

”Der har været en ret markant stigning, og selvom det ser ud til at have fundet sit leje det sidste halve år, så har det en reel økonomisk betydning for os. For to år siden var det ikke noget, vi kunne mærke i forretningen eller skulle forholde os til, men lige nu er vi gang med at finde ud af, hvad vi kan gøre på Politiken,” siger digital direktør på Politiken, Frederik Wiedemann.

Ifølge en undersøgelse fra Adobe og Pagefair er antallet af folk på verdensplan, der har en adblocker installeret på computeren steget 41 pct. i 2015 i forhold til 2014.

Ifølge DR Medieforsknings seneste rapport om medieudviklingen i Danmark blokerer hver tredje dansker mellem 15 og 74 år, 31 pct., for annoncer på nettet.

Både internationalt og i Danmark er medier og organisationer gået i gang med at finde et modsvar til brugen af software, der blokerer for visningen af bannerannoncer.

Britisk regering går ind i kampen mod adblocking

I Storbritannien har kulturministeren John Whittingdale sammenlignet brugen af adblocker med piratkopiering og tidlige fildelingstjenester som Napster, der var med til at tage luften ud af musikbranchens eksisterende forretningsmodel.

Den sammenligning er reel, mener Frederik Wiedemann, der dog samtidig vurderer, at medierne er bedre forberedt på at imødegå udviklingen. Dels ved at anerkende brugernes ønske om mindre forstyrrende reklamer, dels ved at tilbyde brugerne et valg - f.eks. om at betale eller slå deres adblocker fra, hvis de vil læse med.

Relaterede artikler:

  • The Guardian skærper tonen over for adblocker-brugere

  • Foto: Mark Lennihan/AP/Polfoto/Arkiv

    New York Times tester midler mod adblockere

    For abonnenter

  • Adblocker-skaber afslører vilkår for acceptable annoncer

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge