En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
02.03.2016kl. 16.24

Forsker: Trafiktal vinder indpas på redaktionerne

Distribution er blevet en stadig større og accepteret del af det journalistiske arbejde på netmedier, viser ny rapport.
Rasmus Kleis Nielsen har siden 1.1.2015 været forskningsleder ved Reuters Institute for the Study of Journalism på universitet i Oxford, hvor han kom til fra RUC's Center for Kommunikation og Medier.
af LOUISE RESEKE

Brugen af trafiktal i det redaktionelle arbejde er blevet mere accepteret blandt journalister.

Det er et af resultaterne i en international undersøgelse foretaget af medieforsker og leder af Reuters Institute for the Study of Journalism Oxford Universitet, Rasmus Kleis Nielsen, skriver fagbladet journalisten.dk.

"Der er sket en forandring over tid, hvor journalister, der tidligere var meget skeptiske, nu er ret interesserede i trafiktal," siger Rasmus Kleis Nielsen.

Han uddyber, at det at følge en historie helt til dørs ud til læseren på nettet og tænke i distribution i højere grad er integreret i arbejdet på netmedier som New York Times og BBC. I alt 30 netmedier indgår i rapporten med titlen "Editorial analytics: How news media are developing and using audience data and metrics".

Samtidig sætter medierne flere kræfter af til at styrke indholdsdistributionen for at sikre journalistikkens gennemslagskraft på nettet og ser mere nuanceret på trafikdata. Sidevisninger er langt fra det eneste sigende parameter. Eksempelvis går flere netmedier i dag mere og mere op i tidsforbruget på en artikel frem for antal klik.

I alt beskriver rapporten 17 forskelige snit, der lægges på trafiktal i det redaktionelle arbejde.

Relaterede artikler:

  • Medier: Instant Articles-trafik bør tælle i online-statistik

    For abonnenter

  • Foto: Ritzau Scanpix/AP/Paul Sakuma

    Facebook: Nu kommer Instant Articles

  • Engelsk tabloid dropper betalingsmur

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

For abonnenter

Foto: Henry Nicholls
Digital

Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr, Dmjx
Navne

Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter

Den nye chef skal nu i gang med at sammensætte det team, der skal drive centret og hjælpe med at understøtte den undersøgende journalistik i lokalområderne i Danmark.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Photo: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
  • TV 2 Zulu står foran større forandring og sætter talkshow på pause – 3. feb.
  • Amazon får underskud i 2022 trods højere omsætning – 3. feb.
  • Forsyningsproblemer får Apple til at tabe omsætning – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • People Manager for Upright Music

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge