En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
19.02.2016kl. 15.42

Google sender 80 milliarder kroner i skattely i Bermuda

Et hollandsk regnskab for Google-selskab viser, hvordan it-giganten fører indtægter i skattely på atlantisk ø.
Foto: Jens Meyer/AP/Polfoto/Arkiv
RITZAU/REUTERS

Google snyder europæiske lande for skatteindtægter i den helt store klasse.

Den amerikanske it-gigant fører indtægter på 10,7 mia. euro uden om europæiske skattemyndigheder til Bermuda, hvor de ikke skal betale skat. 

Omregnet til danske kroner er indtægterne knap 80 mia. kr., og beløbet dækker hovedparten af Googles indkomst uden for hjemlandet USA.

Hvor meget landende, hvor indtægterne er faldet, bliver snydt for i skat, er ikke klart. 

Indtægterne kommer fra et irsk datterselskab, og de føres via Holland til den atlantiske øgruppe. Det viser regnskaber fra Google Netherlands Holdings.

Skattestrategien er kendt som en "dobbelt irsk-hollandsk sandwich", og den sikrer it-giganten mod betydelige skatteomkostninger i både USA og Europa.

Fra Google lyder det, at man følger gældende skattelovgivning i alle de lande, som selskabet driver forretninger i.

Selskabet bag Google, Alphabet Inc., har med ordningen længe sluppet med en effektiv skatteprocent på seks for indtægter uden for USA. Det er omkring halvdelen af gennemsnitsskatten på de pågældende markeder. 

Google Netherlands Holdings NV, som er et selskab uden ansatte, har en skatteregning på 2,8 mio. euro, viser regnskabet. 

/ritzau/Reuters

Relaterede artikler:

  • Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/POLFOTO/arkiv

    Vestager vil gøre Googles skattepapirer offentlige

  • Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv

    Google accepterer skattesmæk på over en milliard

  • Foto: Stine Bidstrup

    Danske medier kan spare millioner på udenlandsk selskabsskat

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Photo: Thomas Borberg
Aviser

Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden

Foto: Lionel Bonaventure
Digital

Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Læs også

Photo: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Seneste nyt

  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge