En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
19.02.2016kl. 11.08

Mobilselskab vil fjerne annoncer hos danske kunder

Teleselskabet 3 indfører adblocker på sine netværk i Storbritannien og Italien, så kunder slipper for annoncer på deres mobil. Danmark indgår også i planerne, bekræfter 3 i Danmark.
Foto: Carsten Andersen
af MORTEN STEEN

Kunder skal have mulighed for at slippe for annoncer, mener teleselskabet 3. Derfor vil selskabet indføre en adblocker-funktion på sine netværk, så selskabets mobilkunder i Storbritannien og Italien fremover ikke vil få vist reklamer. Det skriver The Guardian.

"Irrelevante og forstyrrende mobilannoncer irriterer kunder og påvirker deres netværkoplevelse. Vi mener ikke, at kunderne skal betale for dataforbruget drevet af mobilannoncer. Industrien er nødt til at samarbejde for at give kunderne mobilannoncer, som de ønsker og drager fordel af,” siger 3’s britiske marketingchef, Tom Malleschitz, til The Guardian.

Næste skridt bliver at udvide funktion til 3’s netværk i andre lande. I Danmark overvejer 3 også at indføre blokering af mobilannoncer for selskabets 1,1 mio. mobilkunder.

"Vi synes, at der er spændende muligheder i det, men vi kan ikke sige noget om, hvornår eller hvordan vi evt. vil komme med det," siger Rikke Juul Hansen, PR- og kommunikationschef i 3, til Finans.

Hun ønsker ikke at uddybe planerne over for Finans.

Tre årsager til tiltag

Ifølge 3 ligger der tre årsager bag tiltaget. For det første bliver kunder tvunget til at betale for dataforbrug, når reklamer bliver vist på mobilen. Det bør annoncørerne betale for, mener 3. For det andet høster nogle annoncer data om mobilbrugerne uden deres viden, og for det tredje bør brugerne kun modtage reklamer, som er relevante, og som ikke ødelægger deres brugeroplevelse på mobilen.

Teleselskabet 3, der har ni mio. kunder alene i Storbritannien, vil samarbejde med det israelske firma Shine om adblock-løsningen. En netværksbaseret blokering af mobilannoncer vil ifølge 3 være mere effektiv end adblocker-apps.

Når adblock-funktionen er rullet ud i Storbritannien og Italien, vil Danmark, Sverige og Østrig følge efter. Ifølge hjemmesiden Adage vil mere end 30 mio. kunder få mulighed for at fjerne annoncer på deres mobil med det nyt tiltag.

Relaterede artikler:

  • Canal Digitals ejer stopper reklamer på Discovery-kanaler

  • Foto: TDC

    TDC's udbytte står for skud på kapitalmarkedsdag

  • Foto: Stine Bidstrup/Polfoto/Arkiv

    Telenor hyrer ny direktør

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler

Den iranske filminstruktør Jafar Panahi smilende i sit hjem i 2010. Dengang lige efter han var blevet løsladt efter en fængselsdom. Han regnes som en af Irans vigtigste filminstruktører og er en torn i øjet på det religiøse regime. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran

Læs også

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe

Zetland, TV 2 Echo og Ekstra Bladet satser på Tiktok. Trods databekymring og et afkast, der er svært at måle, sætter platformen dem i en kontakt med brugere, de ikke når nogen andre steder, lyder det.

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 10.02
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 09.54
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren IT Supporter

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • SoMe Manager

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • People Manager for Upright Music

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge