MediaWatch

Mobilselskab vil fjerne annoncer hos danske kunder

Teleselskabet 3 indfører adblocker på sine netværk i Storbritannien og Italien, så kunder slipper for annoncer på deres mobil. Danmark indgår også i planerne, bekræfter 3 i Danmark.

Foto: Carsten Andersen

Kunder skal have mulighed for at slippe for annoncer, mener teleselskabet 3. Derfor vil selskabet indføre en adblocker-funktion på sine netværk, så selskabets mobilkunder i Storbritannien og Italien fremover ikke vil få vist reklamer. Det skriver The Guardian.

"Irrelevante og forstyrrende mobilannoncer irriterer kunder og påvirker deres netværkoplevelse. Vi mener ikke, at kunderne skal betale for dataforbruget drevet af mobilannoncer. Industrien er nødt til at samarbejde for at give kunderne mobilannoncer, som de ønsker og drager fordel af,” siger 3’s britiske marketingchef, Tom Malleschitz, til The Guardian.

Næste skridt bliver at udvide funktion til 3’s netværk i andre lande. I Danmark overvejer 3 også at indføre blokering af mobilannoncer for selskabets 1,1 mio. mobilkunder.

"Vi synes, at der er spændende muligheder i det, men vi kan ikke sige noget om, hvornår eller hvordan vi evt. vil komme med det," siger Rikke Juul Hansen, PR- og kommunikationschef i 3, til Finans.

Hun ønsker ikke at uddybe planerne over for Finans.

Tre årsager til tiltag

Ifølge 3 ligger der tre årsager bag tiltaget. For det første bliver kunder tvunget til at betale for dataforbrug, når reklamer bliver vist på mobilen. Det bør annoncørerne betale for, mener 3. For det andet høster nogle annoncer data om mobilbrugerne uden deres viden, og for det tredje bør brugerne kun modtage reklamer, som er relevante, og som ikke ødelægger deres brugeroplevelse på mobilen.

Teleselskabet 3, der har ni mio. kunder alene i Storbritannien, vil samarbejde med det israelske firma Shine om adblock-løsningen. En netværksbaseret blokering af mobilannoncer vil ifølge 3 være mere effektiv end adblocker-apps.

Når adblock-funktionen er rullet ud i Storbritannien og Italien, vil Danmark, Sverige og Østrig følge efter. Ifølge hjemmesiden Adage vil mere end 30 mio. kunder få mulighed for at fjerne annoncer på deres mobil med det nyt tiltag.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs