MediaWatch

Ph.d.: Tabloidmedier hitter online

Danskernes medieforbrug ændrer sig, og tabloidmedier fylder meget af online-nyhedsforbruget, fremgår det af en ph.d.-afhandling.

Foto: Colourbox

Blandt dem, der finder nyheder online, vælger to ud af tre tabloidmedier. Det fremgår af en ph.d.-afhandling fra medieforsker Jacob Ørmen, Københavns Universitet, skriver Politiken.

"Der er sket et skift med hensyn til, hvor folk finder deres nyheder. De bruger ikke i så høj grad længere en halv time på TV Avisen eller morgenavisen. I stedet er der flere, som nu bruger lige så lang tid på nyheder, men som fordeler tiden på 8-10 gange a 1-2 minutter, hvor de lige tjekker sociale medier eller online nyhedsmedier for at se, hvad der er sket siden sidst," siger Jacob Ørmen til Politiken.

Han har foretaget bl.a. spørgeskemaundersøgelser til brug for sin ph.d.-afhandling, og de viser ifølge Politiken, at de respondenter, der orienterer sig i traditionelle medier som tv, radio og morgenaviser, generelt er bedre orienteret end dem, der får deres nyheder online og fra sociale medier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs