MediaWatch

Ph.d.: Tabloidmedier hitter online

Danskernes medieforbrug ændrer sig, og tabloidmedier fylder meget af online-nyhedsforbruget, fremgår det af en ph.d.-afhandling.

Foto: Colourbox

Blandt dem, der finder nyheder online, vælger to ud af tre tabloidmedier. Det fremgår af en ph.d.-afhandling fra medieforsker Jacob Ørmen, Københavns Universitet, skriver Politiken.

"Der er sket et skift med hensyn til, hvor folk finder deres nyheder. De bruger ikke i så høj grad længere en halv time på TV Avisen eller morgenavisen. I stedet er der flere, som nu bruger lige så lang tid på nyheder, men som fordeler tiden på 8-10 gange a 1-2 minutter, hvor de lige tjekker sociale medier eller online nyhedsmedier for at se, hvad der er sket siden sidst," siger Jacob Ørmen til Politiken.

Han har foretaget bl.a. spørgeskemaundersøgelser til brug for sin ph.d.-afhandling, og de viser ifølge Politiken, at de respondenter, der orienterer sig i traditionelle medier som tv, radio og morgenaviser, generelt er bedre orienteret end dem, der får deres nyheder online og fra sociale medier.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs