MediaWatch

Samsung lancerer adblocker til mobilbrugere

Samsung ruller adblock-funktion ud i browseren hos 50 mio. mobilbrugere.

Samsung følger nu i fodsporene på Apple og tilbyder sine brugere en adblock-funktion i browseren på selskabets mobiltelefoner. Det skriver det amerikanske medie The Next Web.

Muligheden for at blokere for reklamer gælder for brugerne af Samsungs egen browser på telefoner med Android 5.0-styresystemet, også kendt som Lollipop.

Funktionen blev lanceret i går, og ifølge The Next Web er der op imod 50 mio. brugere, som fremover kan browse på deres Samsung-mobiler uden at blive forstyrret af annoncer på skærmen.

Adblock-funktionen fungerer kun i Samsungs egen browser på Android-systemet og ikke i f.eks. Google Chrome.

Apple skabte røre, da selskabet sidste år i forbindelse med opdateringen til IOS9-styresystemet gjorde det muligt at installere plugins, som blokerer for annoncer på Apples iPhones.

Det skabte dengang kritik fra medievirksomheder, der bl.a. finansierer driften via online annoncesalg.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Facebook vil prioritere "troværdige" nyheder

Medlemsundersøgelser skal luge ud i falske nyheder og få lokale medier til at fylde mere i Facebooks feed. Samlet set skal mængden af nyheder dog fortsat reduceres med en femtedel.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere