MediaWatch

Samsung lancerer adblocker til mobilbrugere

Samsung ruller adblock-funktion ud i browseren hos 50 mio. mobilbrugere.

Samsung følger nu i fodsporene på Apple og tilbyder sine brugere en adblock-funktion i browseren på selskabets mobiltelefoner. Det skriver det amerikanske medie The Next Web.

Muligheden for at blokere for reklamer gælder for brugerne af Samsungs egen browser på telefoner med Android 5.0-styresystemet, også kendt som Lollipop.

Funktionen blev lanceret i går, og ifølge The Next Web er der op imod 50 mio. brugere, som fremover kan browse på deres Samsung-mobiler uden at blive forstyrret af annoncer på skærmen.

Adblock-funktionen fungerer kun i Samsungs egen browser på Android-systemet og ikke i f.eks. Google Chrome.

Apple skabte røre, da selskabet sidste år i forbindelse med opdateringen til IOS9-styresystemet gjorde det muligt at installere plugins, som blokerer for annoncer på Apples iPhones.

Det skabte dengang kritik fra medievirksomheder, der bl.a. finansierer driften via online annoncesalg.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs