MediaWatch

EU godkender nulmoms for netaviser i Norge

Norske nyhedsmedier kan se frem til digital nulmoms fra 1. marts, efter EU-organ har godkendt lovændring.

Foto: Colourbox

Norges ønske om at momsfritage elektroniske medier er tæt på at blive en realitet.

ESA, der overvåger, at EFTA-landene, som Norge er en del, overholder spilleregler for EU's indre marked, har således fastslået, at afgiftsfritagelsen for elektroniske medier godt nok indebærer statsstøtte, men at det er i tråd med statsstøttereglerne, skriver journalisten.no.

"Den nye ordning fjerner det afgiftsmæssige skel mellem papiraviser og elektroniske nyhedsmedier. Den gør det mere enkelt for små og store mediehuse at sælge digitalt indhold uden at være hindret af afgiftssystemet. Dette vil styrke udviklingen af elektroniske nyhedsmedier til glæde for norske forbrugere," udtaler præsident for ESA, Sven Erik Svedman, i en pressemeddelelse.

To tilfredse ministre

Den norske finansminister Siv Jensen udtaler, at lovændringen ventes at træde i kraft i marts.

"Fritagelsen gælder alle nyheder, som handles mod brugerbetaling både på papir, computer, mobile enheder, radio og tv. En lige afgiftsmæssig uafhængighed af teknologi fremmer nyhedsformidling og samfundsdebat," udtaler Siv Jensen i en pressemeddelelse.

Ifølge den norske kulturminister Linda Hofstad Helleland er det en stor dag for norske medier og medieforbrugere.

"Dette vil give mere innovation og er en styrkelse af nye forretningsmodeller i den norske mediebranche," udtaler Norges kulturminister, Linda Hofstad Helleland, i en pressemeddelelse.

Afgiftsfritagelsen omfatter nyhedstjenester, som indeholder en bred dækning af nyheds- og aktualitetsstof rettet mod offentligheden, mens ugeblade og fagmedier ikke vil være omfattet af lovændringen. Det mener den norske brancheforening for fagmedier, Fagpressen, er urimeligt, og foreningen vil forsøge at få ændret reglerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs