MediaWatch

EU godkender nulmoms for netaviser i Norge

Norske nyhedsmedier kan se frem til digital nulmoms fra 1. marts, efter EU-organ har godkendt lovændring.

Foto: Colourbox

Norges ønske om at momsfritage elektroniske medier er tæt på at blive en realitet.

ESA, der overvåger, at EFTA-landene, som Norge er en del, overholder spilleregler for EU's indre marked, har således fastslået, at afgiftsfritagelsen for elektroniske medier godt nok indebærer statsstøtte, men at det er i tråd med statsstøttereglerne, skriver journalisten.no.

"Den nye ordning fjerner det afgiftsmæssige skel mellem papiraviser og elektroniske nyhedsmedier. Den gør det mere enkelt for små og store mediehuse at sælge digitalt indhold uden at være hindret af afgiftssystemet. Dette vil styrke udviklingen af elektroniske nyhedsmedier til glæde for norske forbrugere," udtaler præsident for ESA, Sven Erik Svedman, i en pressemeddelelse.

To tilfredse ministre

Den norske finansminister Siv Jensen udtaler, at lovændringen ventes at træde i kraft i marts.

"Fritagelsen gælder alle nyheder, som handles mod brugerbetaling både på papir, computer, mobile enheder, radio og tv. En lige afgiftsmæssig uafhængighed af teknologi fremmer nyhedsformidling og samfundsdebat," udtaler Siv Jensen i en pressemeddelelse.

Ifølge den norske kulturminister Linda Hofstad Helleland er det en stor dag for norske medier og medieforbrugere.

"Dette vil give mere innovation og er en styrkelse af nye forretningsmodeller i den norske mediebranche," udtaler Norges kulturminister, Linda Hofstad Helleland, i en pressemeddelelse.

Afgiftsfritagelsen omfatter nyhedstjenester, som indeholder en bred dækning af nyheds- og aktualitetsstof rettet mod offentligheden, mens ugeblade og fagmedier ikke vil være omfattet af lovændringen. Det mener den norske brancheforening for fagmedier, Fagpressen, er urimeligt, og foreningen vil forsøge at få ændret reglerne.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs