MediaWatch

Digital annoncesvindel sætter nye rekorder

Op mod 50 mia. kr. af de penge, der bliver brugt på online marketing, vil i 2016 blive betalt på baggrund af annoncer, der er blevet set af en robot og ikke et menneske.

Mens de digitale marketingbudgetter bliver større, bliver kreativiteten i at misbruge dem også større, skriver Financial Times. Avisen har fået en rapport fra den amerikanske Assosiation of National Advertisers, der til sammen bruger 250 mia. dollar på marketing hvert år.

Foreningen har undersøgt, hvor stor en del af de visninger, som onlinereklamerne har - og som annøncererne betaler for - der i virkeligheden bliver set af algoritmestyrede copmuterbots. Det er ikke småting. Rapporten viser, at annoncører i 2015 betalte 43 mia. kr. for visninger, som blev foretaet af en robot. Det tal ventes at stige til knap 50 mia. kr. i år - blandt andet fordi mængden af annoncering ventes at stige, skriver avisen.

I 2014 vakte det opsigt, da et konsulentfirma kunne dokumentere, at en stor kampagne fra Mercedes var set oftere af robotter end af mennesker.

I undersøgelsen svingede andelen af visninger over for snyderne mellem 3 og 37 pct.

Ifølge Financial Times er det udgivere, som køber sig til oppustet trafik fra hackere, der kan fjernstyre en horde af computere. Computerne bliver programmeret til at besøge hjemmesiderne og efterlige almindelig menneskelig adfærd - klikke på indhold og se de indlejrede reklamer. Det oppuster trafikken og dermed den pris, som annoncøren skal betale.

Store netmedier distancerer sig fra kliksnyd  

Mere fra MediaWatch

Flertal skrider bag forslag om at droppe momsfritagelse

Efter en uvildig advokatundersøgelse har slået bunden ud på regeringens præmis om, at en EU-dom påtvinger indførelse af moms på bl.a. rettighedsvederlag, vil Konservative stemme nej til lovforslaget, som dermed står til at falde.

Le Gammeltoft stopper på Heartbeats

Aller Media bekræfter, at stifter og direktør for det digitale medie og bureau har valgt at opsige sin stilling. Le Gammeltoft har stået i spidsen for selskabet siden 2015.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs