MediaWatch

Adblock-tal på mobilen overrasker i Norge

Truslen fra adblock er foreløbig mindre end ventet på mobilen på det norske marked, viser nye tal.

Det fik bekymrede miner frem i mediebranchen, da Apple i efteråret lancerede det nye styresystem IOS9, der giver mulighed for at blokere for annoncer med adblock-software i mobilbrowseren Safari.

I Norge er det dog de færreste, der indtil videre har taget den mulighed til sig, skriver Kampanje på baggrund af friske målinger for fjerde kvartal fra Gallup.

Mens 23 pct. af nordmændene har installeret adblock på deres computer, er det tilsvarende tal for mobilen ni pct. og og otte pct. for tablet.

"I forhold til alt, hvad man læste i sensommeren sidste år om den nye opdatering til IOS, kan det nok tyde på, at det blev for meget hype. Vi havde også en måling fire-fem uger efter lanceringen af IOS9, og tallene er næsten identiske med de tal, vi nu ser for fjerde kvartal. Dette taget i betragtning havde jeg ventet høyere adblokcs-tal på mobilen nu," siger Ingvar Sandvik, marketing director hos Gallup i Norge til Kampanje.

Forsiden lige nu

HuffPost klipper navlestreng til borgerjournalistik

Onlinemedie gør op med en af grundstenene i konceptet og vil ikke længere bringe indhold fra bloggere og bidragsydere, der hidtil har leveret gratis indhold. Det sker for at forbedre den journalistiske kvalitet og undgå at sprede misvisende information, siger chefredaktør.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere