TDC ansætter ny direktør for presset erhvervsforretning

Den danske televirksomhed har fundet den nye chef, der skal stå i spidsen for erhvervsforretningen.
Foto: PR/TDC
Foto: PR/TDC
RITZAU/FINANS

TDC ansætter Marina Lønning som ny direktør for telekoncernens erhvervsforretning, der igennem en længere periode har været under hårdt pres.

Hun kommer fra en stilling som markedsdirektør for Telenors norske erhvervsforretning. TDC tager samtidig afsked med Jens Munch-Hansen, som har været syv år hos teleselskabet, fremgår det af en meddelelse til fondsbørsen.

TDC administrerende direktør, Pernille Erenbjerg, mener, at forretningsområdet har brug for en ny direktør.

"Tiden er rigtig til at få nogle nye øjne på erhvervsforretningen og vores muligheder for at forbedre udviklingen og styrke vores tilbud til kunderne. Med sin lange erfaring fra Telenors norske erhvervsforretning og sin store indsigt i løsninger og markedsføring til erhvervslivet er Marina den helt rigtige til at stå i spidsen for det," siger Pernille Erenbjerg i en skriftlig kommentar til Ritzau Finans.

TDC's erhvervsforretning har igennem den seneste tid været et af selskabets mest udfordrende forretningsben med nedadgående omsætning og indtjening.

I tredje kvartal af 2015, der var seneste offentliggjorte regnskab, havde divisionen en omsætning på 1404 mio. kr., hvilket var et fald fra 1571 mio. kr. i samme periode året før. Driftsoverskuddet før af- og nedskrivninger, EBITDA, faldt til 915 mio. kr. fra 1093 mio. kr.

48-årige Marina Lønning har tidligere arbejdet i Telenor Group og Talk2Me samt Radiometer Medicals. Den nyansatte direktør bliver ligeledes medlem af direktionen.

Marina Lønning tiltræder sit nye job 1. april 2016, mens Jens Munch-Hansen vil fortsætte som direktør for TDC Erhverv indtil da. På trods af svigtende resultater får han roser med på vejen.

"Han har ydet en kæmpe indsats gennem sine næsten syv år i TDC Group. Han har blandt andet stået i spidsen for vores nordiske erhvervsforretning med stærke resultater til følge, og senest har han lagt grundstenene og igangsat en radikal forenkling og digitalisering af vores erhvervsforretning, der er helt afgørende for at kunne levere det allerbedste til vores erhvervskunder, og som fortsat vil være et helt centralt omdrejningspunkt for os," siger Pernille Erenbjerg i en kommentar.

TDC har varslet en ny strategi, som bliver offentliggjort 27. januar, hvor telekoncernen holder kapitalmarkedsdag i London.

Telekoncernen har dog allerede iværksat en række tiltag, der skal vende udviklingen. Det gælder blandt en standardisering af produktporteføljen og sælge mere samlede pakker til erhvervskunderne.

Desuden vil selskabet gå efter at få flere små og mellemstore virksomheder ind i folden.

/ritzau/FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også