Tendens: "Bots" finder vej til redaktionerne

Blandt de digtale tendenser for 2016 er bl.a. programmer, der kan optimere redaktionelle processer, vurderer amerikansk konsulentvirksomhed.

Amerikanske Webbmedia Group har i en årlig rapport sat overskrifter på en række digitale tendenser, som rådgivningsvirksomheden vurderer medieorganisationer bør tage bestik af i 2016, skriver Journalism.co.uk.

Blandt tendenserne er skræddersyede programmer og algoritmer, der kan automatisere online processer, også kaldet "bots".

Webbmedia Group fremhæver bl.a. værktøjet Blossom, som The New York Times byggede i sommer, der er baseret på kommunikationsplatformen Slack, og som kan forudsige, hvordan artikler vil gøre sig på sociale medier og også foreslå, hvilke historier der bør fremmes på visse platforme ud fra typen af indhold og trafikdata fra Analytics.

"Bots kan gøre ting som at gå igennem alle de data, der er præsenteret sammen med en historie og tagge det på en mere meningsfuld måde," siger Amy Webb, adm. direktør for Webbmedia Group til Journalism.co.uk.

"Den måde, som du måske vil tagge en historie, er måske ikke den samme ting, der vil få mig til at læse den, så en af fordelene ved at bruge et bot-baseret system er standardisering."

Andre digitale tendenser tæller bl.a. real-time faktatjek og personaliserede brugerflader. Se Webbmedia Groups præsentation af digitale tendenser for 2016 her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også