MediaWatch

Berlingske sælger Netdoktor

Efter fire år som majoritetsejer sælger Berlingske Media sin andel af sundhedsportalen Netdoktor.

Berlingske Media skiller sig af med endnu en forretningsdel og sælger Netdoktor Media A/S til en partnerkreds med Netdoktors adm. direktør, Rikke Esbjerg, i spidsen. Det skriver Berlingske Media i en pressemeddelelse.

“Vi har i Berlingske Media været rigtig glade for samarbejdet, men vi har nu lagt en ny strategi, hvor vi fokuserer på vores kerneforretning, de tre brands Berlingske, BT og Weekendavisen. Det betyder, at vi skal have færre aktiviteter omkring vores kerneforretning, og derfor giver det god mening for os at sælge Netdoktor fra, og jeg er glad for, at Rikke Esbjerg nu kan drive Netdoktor videre i et nyt regi,” siger Bjarne Munck, konst. adm. direktør for Berlingske Media, i meddelelsen.

Salget af Netdoktor har været ventet som en konsekvens af Berlingske Medias strategiskifte i efteråret. I begyndelsen af december gjorde konstitueret ad. direktør, Bjarne Munck, det klart, at Netdoktor var en af de sideaktiviteter, koncernen gerne ville afhænde for at koncentrere sig om udgiverforretningen i Berlingske, BT og Weekendavisen.

"Netdoktor ser vi ikke de store synergier i i forhold til vores hovedbrands, så der kan vi se en ny ejer for os. Det samme gælder Bilzonen, der er et delejerskab, vi ikke mener er rigtigt for os at drive videre på, som Berlingske Media ser ud i dag," sagde Bjarne Munck i den forbindelse til MediaWatch.

Sælger efter fem år

Berlingske Media blev medejer af Netdoktor i februar 2011 under daværende topchef Lisbeth Knudsen som en del af koncernens daværende digitale strategi. Berlingske Media købte sig ind med 80 pct. af selskabet Berlingske Netdoktor A/S, der ejede Netdoktor Media A/S. De øvrige 20 pct. har ligget hos Netdoktors ledelse. Det er Berlingske Netdoktor A/S, som nu sælger hele Netdoktor Media A/S, skriver Berlingske Media.

“Jeg glæder mig til, sammen med mit faste team af medarbejdere at lægge en ny strategi for Netdoktor og at udvikle vores stærke brand i de kommende år. Jeg har sat pris på samarbejdet med Berlingske Media, men det giver god mening, at vores veje skilles, nu hvor virksomhedens fokus er ændret,” siger Rikke Esbjerg, administrerende direktør for Netdoktor Media A/S i meddelelsen.

Netdoktor driver portalerne Netdoktor.dk, Altomboern.dk, Kvit.dk og Medicininstruktioner.dk.

Overdragelsen sker pr. 1. januar 2016, og salgsprisen offentliggøres ikke.

Salget kommer samme dag, som Forbruger- og Konkurrencestyrelsen har godkendt Berlingske Medias salg af de jyske lokalaviser i Midtjyske Medier, herunder Århus Stiftstidende, til Jysk Fynske Medier.

Forsiden lige nu

Venstre vil granske Netavisen Pios mediestøtte

Netavisen Pio modtager økonomiske midler fra en række LO-organisationer, og dermed kan mediet ikke være uafhægigt og bør blive frataget statslig mediestøtte. Det mener Venstres politiske ordfører, der nu vil lade jurister i Kulturministeriet undersøge sagen.

Sommerquiz: Hvem sagde hvad?

Vi er nået halvvejs gennem året, og MediaWatch ser tilbage på nogle af de ting, der er blev sagt af og om mediebranchen siden nytår. Test her, om du kan huske ordene – og kilden til dem.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere