MediaWatch

Instant Articles lanceres i Sverige

Facebooks nyhedsfunktion ruller i dag ud i Sverige. Flere medier er med i første bølge.

Facebooks nyhedstjeneste Instant Articles går i land i Sverige. Det skriver Dagens Media.

Lanceringen sker i dag i en beta-version, og med i lanceringen er syv svenske medier. Blandt dem er Aftonbladet, Expressen og Sydsvenskab. Også Aller Media er med på vognen.

"Det er ingen selvfølgelig beslutning. På mange måder udfordrer et produkt som Instant Articles Aftonbladets position som primær nyhedskilde. Men den digitale verden er fuld af nybrud og udfordringer. Den, som standser op og vælger ikke at teste, har indtil nu tabt. De, som tester og nøje måler konsekvenserne, har hidtil vundet," skriver Aftonbladet i et blogindlæg om begrundelsen for at gå med i Instant Articles.

Endnu har ingen danske medier offentliggjort et samarbejde med Facebook om Instant Articles, men flere medier har ifølge Facebook meldt sin interesse.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs