Føljeton får eks-direktør i Berlingske som formand

Berlingskes marketingdirektør indtil for en lille måned siden bliver bestyrelsesformand i Føljeton.

Tidligere marketingdirektør i Berlingske Media Mark Hammerich bliver det digitale nyhedsmagasin Føljetons første bestyrelsesformand. Det oplyser Føljeton i en pressemeddelelse.

"Føljeton er et væsentligt nybrud i dansk presse, og vi tror, der er et stort publikum, der efterspørger dybde i en håndevending. Derfor er vi utroligt glade for, at Mark Hammerich sagde ja, da vi spurgte om han ville hjælpe os med at få Føljeton ud over rampen og få forretningen til at vokse," udtaler direktør i Føljeton, Nikolai Thyssen.

Mark Hammerich forlod i slutningen af oktober Berlingske Media efter otte år. Det skete som et led i den belgiske ejer, De Persgroeps, ønske om en slankere ledelse. Før tiden i Berlingske Media var Mark Hammerich direktør i Ignite, head of strategic planning i Saatchi & Saatchi og skrivende analytiker på ugebrevet Mandag Morgen.

Bestyrelsen i Føljeton består indtil videre af Mark Hammerich og to af stifterne. Sammen med den nye formand og mediets investorer er planen dog at erstatte stifterne med andre medlemmer, oplyser Nikolai Thyssen.

Skal omsættes til sund forretning

Mark Hammerich udtaler i pressemeddelelsen, at han glæder sig til udfordringerne med Føljeton, og at han ser et stort potentiale i mediet.

"Føljeton er et spændende nyt medieprojekt, startet af en flok ildsjæle og dygtige journalister. De forstår at undersøge og perspektivere de vigtigste nyheder og tendenser på en måde, så det bliver en unik oplevelse og fornøjelse at læse," udtaler Mark Hammerich.

"At magasinet er udviklet fra grunden til mobilen, tror jeg gør, at det vil ramme plet i Facebook-generationen og give nysgerrige læsere mulighed for bedre at forstå, hvad der virkelig sker i verden omkring os. Der er et stort potentiale i Føljeton, som skal omsættes til en sund medievirksomhed med gennemslagskraft, der formidler på en ny måde," udtaler han.

Foruden formandsposten i Føljeton er Mark Hammerich også en del af bestyrelsen i tøjselskabet Mads Nørgaard samt Berlingske-selskaberne Radio24syv og Marketsquare.

Opløftet af start

Føljeton gik i luften i sidste uge. Selvom mediet i første omgang kun er lanceret i en beta-udgave, har mange allerede læst med, udtaler Lars Trier Mogensen, der sammen med Nikolai Thyssen er chefredaktør for Føljeton.

I ryggen har Føljeton 4,4 mio. kr. i innovationsstøtte fra Medienævnet, hvilket er den største bevilling fra innovationspuljen nogensinde. Samtidig har Føljeton hentet 3 mio. kr. fra private investorer.

Målet er at nå 10.000 abonnenter på tre år, har mediet tidligere annonceret. Samtidig har Føljeton indgået et partnerskab med Magistrenes A-Kasse, som indebærer, at alle landets dagpengemodtagere, uanset om de er medlem af Magistrenes A-kasse eller ej, får tilbudt seks måneders gratis adgang til Føljeton.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også