MediaWatch

Annoncer skal ikke længere være Googles guldkalv

I 2020 skal cloud-løsninger overgå annonceindtægter som Googles største pengemaskine.

Foto: Marcio Jose Sanchez/AP/POLFOTO/arkiv

Annoncer har gennem årene været Googles ubetinget største indtægtskilde, men om få år skal billedet se væsentlig anderledes ud.

I hvert fald ifølge chefen for Googles cloud-services, Urs Hölzle. Produkter med udgangspunkt i skyen skal være tech-selskabets nye guldæg. Det skriver DR med henvisning til det amerikanske medie Business Insider.  

”Vores mål er, at Google i 2020 bliver anskuet som et cloud-firma,” sagde Urs Hölzle ved en konference i San Francisco tidligere på ugen.

Sidste år stod indtægterne fra annoncer for 90 pct. af internetvirksomhedens indtægter.

Det kan derfor syne optimistisk, at cloud-services om blot fem år skal være den største indtægtsskaber i Google. Ikke mindst i betragtning, at tech-selskabet ikke kan siges at være i nogen førerposition på området i dag.

Googles cloud-chef er bevidst om, at selskabet ligger efter konkurrenter som Amazon, Microsoft og Dell, der for nylig købte firmaet EMC, som blandt andet er specialist i cloud computing, for 440 mia. kr.

Urs Hölzle sammenligner dog situationen med den position, som Google befandt sig i, inden selskabet gik ind i markedet for smartphones. I dag er Googles Android-styresystemet det mest udbredte inden for smartphones.

I seneste kvartal omsatte Google for 18,7 mia. dollars (130 mia. kr.) og hev et overskud på 4 mia. dollars (28 mia. kr.) hjem.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs