Annoncer skal ikke længere være Googles guldkalv
Annoncer har gennem årene været Googles ubetinget største indtægtskilde, men om få år skal billedet se væsentlig anderledes ud.
I hvert fald ifølge chefen for Googles cloud-services, Urs Hölzle. Produkter med udgangspunkt i skyen skal være tech-selskabets nye guldæg. Det skriver DR med henvisning til det amerikanske medie Business Insider.
”Vores mål er, at Google i 2020 bliver anskuet som et cloud-firma,” sagde Urs Hölzle ved en konference i San Francisco tidligere på ugen.
Sidste år stod indtægterne fra annoncer for 90 pct. af internetvirksomhedens indtægter.
Det kan derfor syne optimistisk, at cloud-services om blot fem år skal være den største indtægtsskaber i Google. Ikke mindst i betragtning, at tech-selskabet ikke kan siges at være i nogen førerposition på området i dag.
Googles cloud-chef er bevidst om, at selskabet ligger efter konkurrenter som Amazon, Microsoft og Dell, der for nylig købte firmaet EMC, som blandt andet er specialist i cloud computing, for 440 mia. kr.
Urs Hölzle sammenligner dog situationen med den position, som Google befandt sig i, inden selskabet gik ind i markedet for smartphones. I dag er Googles Android-styresystemet det mest udbredte inden for smartphones.
I seneste kvartal omsatte Google for 18,7 mia. dollars (130 mia. kr.) og hev et overskud på 4 mia. dollars (28 mia. kr.) hjem.
Relaterede artikler:
Online annoncering stiger fortsat støt
For abonnenter