MediaWatch

Nyt medie vil rejse 1 mio. kr.

Crowdfunding-kampagne skal sikre medie 1 mio. kr. på en måned. Hvis det ikke lykkes, bliver mediet ikke til noget.

Korrespondenterne vil lave et webmagasin, der udelukkende skriver om udlandet. Indholdet skal produceres af danske journalister, der bor rundt om i verden.

I sidste uge fortalte Rasmus Bøgeskov Larsen, chefredaktør hos Korrespondenterne, at en crowdfunding-kampagne skulle skydes i gang i denne uge. Han ville dog ikke fortælle, hvor mange penge mediet er på jagt efter, men det er der kommet klarhed over nu.

På sitet Funded by me, hvor crowdfunding-kampagnen finder sted, viser Korrespondenternes side, at der skal rejses 134.000 euro, svarende til 1 mio. kr.

Ifølge Korrespondenterne er det altafgørende, at pengene kommer ind, hvis mediet skal blive til noget.

"Vi skal indsamle 1 mio. kr. til at lancere mediet, og det vil vi gøre gennem crowdfunding. Det betyder, at hvis du støtter os med et beløb, bliver det kun trukket fra din konto, hvis vi får samlet hele millionen ind. Kommer vi ikke i mål, bliver Korrespondenterne ikke til noget," skriver Korrespondenterne.

Deadline om en måned

Crowdfunding-kampagnen løber frem til 10. december.

Holdet bag Korrespondenterne fik i sommer 100.000 kr. af Innovationspuljen til en forundersøgelse. Pengene skal bruges til at undersøge mulighederne for at blive etableret som et egentligt medie, og crowdfunding-kampagnen er altså et vigtigt led i den plan.

"Vi har eksisteret i en del år på frivillig basis, men vi har gerne villet udnytte vores netværk af korrespondenter til at lave noget mere end en gratis fælles blog. Det er det arbejde, at vi nu har sat i gang, og som skal  lancere os som selvstændigt medie," siger chefredaktør Rasmus Bøgeskov Larsen i sidste uge til MediaWatch.

25 freelance-journalister bosiddende i 24 forskellige lande er tilknyttet Korrespondenterne.

Zetland har tidligere med pæn succes benyttet sig af crowdfunding. I juli hentede mediet 534.000 kr. ad den vej.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs