MediaWatch

Q3: Facebook fordobler sidevisninger og løfter omsætning

Verdens største sociale medie har offentliggjort et stærkt kvartalsregnskab, der skød aktieprisen i vejret.

Foto: Matt Rourke

Verdens største sociale medie har vokset sig endnu større i løbet af årets tredje kvartal.

Det kan læses ud af Facebooks kvartalsregnskab, der er blevet fremlagt onsdag aften.

Virksomheden kunne i tallene fremvise både stigning i indtægter og brugere, hvilket var med til at få prisen for selskabets aktie til at sætte rekord i den såkaldte efterhandel på børsen, hvor den nåede en pris på 109 dollar, før den faldt en smule, skriver Reuters.

Efterhandlen er en god strømpil for, hvordan aktien reagerer, når markedet reelt åbner.

"Vi har haft et godt kvartal og fået en masse fra hånden," sagde Mark Zuckerberg, Facebook stifter og topchef  i en meddelelse.

"Vi har fokus på innvation og langsigtede investeringer for at servicere vores community og forbinde hele verden."

Mobil omsætning vokser

Facebook har nu 1,55 milliarder brugere, der klikker sig ind på det sociale medie mindst én gang om måneden.

Samtidig har Facebook ifølge Reuters formået at fordoble antallet af daglige sidevisninger i løbet af det seneste kvartal. I dag har selskabet otte milliarder daglige sidevisninger sammenlignet med fire milliarder i april.

Facebook købte den digitale tjeneste Instagram, hvor brugere deler billeder med hinanden, i 2012.

Når en amerikaner har brugt sin mobile enhed - såsom telefoner og tablets - i fem minutter, er mere end et minut blevet brugt på enten Facebook eller Instagram, oplyser Sheryl Sandberg, Facebooks driftsdirektør.

"På både mellemlang og lang sigt mener vi, at Facebook og Instagram ikke er konkurrenter. Vi konkurrerer med andre former for medier," siger Sandberg ifølge Reuters.

Det er også på de mobile enheder, at Facebook henter en stor del af sin indtjening. 78 procent af reklameindtægterne kom således fra mobilområdet i forhold til 66 procent i samme kvartal sidste år.

Et løft i både antallet af brugere og omsætningen var ventet, men analytikere havde ikke spået så gode tal, som Facebook har lagt frem.

Den samlede omsætning lå i tredje kvartal på 4,5 milliarder dollar - svarende til knap 31 milliarder kroner. Analytikerne havde ifølge Reuters regnet med 4,37 milliarder dollar. I samme periode sidste år lød omsætningen på 3,2 milliarder.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs