En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
21.10.2015kl. 21.28

Youtube indfører reklamefrit abonnement

Youtube giver sine brugere mulighed for at skippe reklamer mod en månedlig betaling på ti dollar.
Foto: AP/Polfoto
AF RITZAU

Videotjenesten Youtube indfører i næste uge et særligt abonnement for dem, der gerne vil slippe for reklamer og som er villige til at betale for særligt indhold, som andre ikke har adgang til.

Abonnementet blev præsenteret i Los Angeles onsdag. Det kommer til at hedde Youtube Red og vil koste 10 dollar om måneden. Dermed bryder selskabet i jagten på flere indtægter en lang tradition for, at alt indhold på sitet er gratis.

Youtube har tilsyneladende ladet sig inspirere af streamingtjenester som Netflix, der foruden populære film og serier også er kendetegnet ved egenproduceret indhold.

På Youtube Red får man eksklusiv adgang til ti miniserier, der er lavet af eller med nogle af sitets mest profilerede brugere. Samtidig får man også lov at bruge musiktjenesten Youtube Music. Spørgsmålet er så, om det vil lykkes at overbevise brugerne om, at det er pengene værd.

Mange er flasket op med Youtube, som et sted, hvor man kan finde gratis underholdning, og tidligere forsøg med at kræve betaling for indhold er ikke faldet heldigt ud. Derfor bliver det også interessant at se, om brugerne vil betale samme pris for Youtube Red som for et Netflix-abonnement.

Danskere må indtil videre kigge langt efter Youtube Red, der i første omgang kun vil blive tilbudt til brugere i USA.

Youtube er ejet af Google, som ikke offentliggør specifikke regnskabstal for datterselskabet. Men ifølge Wall Street Journal lykkedes det i 2014 trods en omsætning på fire milliarder dollar kun lige præcis for Youtube at få regnskabet til at gå i nul.

Det er blandt andet kommission for reklameindtægter til indholdsleverandørerne og udgifter til servere, der tynger udgiftssiden.

Relaterede artikler:

  • Foto: Richard Vogel/AP/Polfoto

    Medie: Youtube indfører betalingsmur

  • Alibaba har afgivet et købstilbud på Youku Tudou. | Foto: Mark Lennihan/AP/Polfoto/Arkiv

    "Kinas Youtube" er på vej mod et salg

    For abonnenter

  • Youtube-netværk lancerer ny platform

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.
  • Fald i abonnenter udløser behov for besparelser på Kristeligt Dagblad
  • Kristeligt Dagblad skal finde besparelser for fem millioner

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Foto: Screenshot
Politik

Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

Det internationale radioselskab, der i Danmark står bag kanaler som Nova og The Voice, skal ”strømline” selskabet i Sverige.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 16.28
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 16.09
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 15.30
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 14.39
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 14.15
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 13.25
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 13.19
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 12.25
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 12.01
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Watch Job

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Head of Business Development

  • People and Operations Partner

  • Scrum Master with a practical approach

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge