MediaWatch

NYT: Adblockere giver hurtigere hjemmesider

Annonceindhold fylder op til halvdelen af datatrafikken, når man læser hjemmesider på mobilen, viser amerikansk undersøgelse.

Programmer, som blokerer for annoncer på hjemmesider, har vakt en del debat på det seneste. Det skyldes ikke mindst, at Apple har introduceret annonceblokeringsfunktion som en del af Safari-browseren i virksomhedens nye styresystem iOS9.

New York Times har undersøgt, hvilken betydning de såkaldte adblocks har for brugeroplevelsen på de 50 største nyhedssites i USA. Den amerikanske avis testede, hvor lang tid hjemmesiderne var om at indlæse, hvor meget data de indlæste, og hvor lang tid batteri holdt – med og uden en adblocker slået til.

Resultaterne viser, at hjemmesider loader hurtigere, mens batteritiden stiger, når annonceindholdet bliver fjernet fra hjemmesiderne. Samtidig sparer man som forbruger op imod halvdelen af datatrafikken.

”Fordelene ved annonceblokering synes indlysende. Ikke alene kan forbrugerne eliminere rodet af annoncekampagner, men elimineringen af data-intensive annoncer kan hjælpe med at levere hurtigere hjemmesider og længere batteri liv for enhederne,” skriver avisen.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs