En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.09.2015kl. 09.42

Ekstra Bladet køber spanske og italienske fodbold-rettigheder

Ekstra Bladet går i fodsporet på svenske Sportbladet og viser kampene fra La Liga og Serie A i weekenden. De sidste tekniske detaljer mangler dog at komme på plads.
Foto: Emilio Morenatti/AP/Polfoto/Arkiv
af THOMAS NYGAARD MADSEN

Ekstra Bladet viser i denne weekend alle kampene fra La Liga og Serie A. Det fortæller Ekstra Bladets tv-direktør, Thomas Stokholm.

"Vi sender den her weekends runder fra Serie A og La Liga," siger Thomas Stokholm.

Og det begynder I med i aften?

"Ja, det satser vi på. Nu skal vi se, om den tekniske løsning kan komme op at køre, men det regner vi da med. Så vi tester det her i weekenden for at se, om det er noget, vores brugere vil have," siger tv-direktøren.

Nyheden falder fint i tråd med udmeldinger tidligere på ugen, hvor MediaWatch og mediet Sportcal kunne berette, at sælgeren af rettighederne, selskabet MP & Silva, åbnede for, at interesserede kunne købe rettighederne til kampene alene til streaming.

Forventer sen afklaring

Ekstra Bladets aftale gælder i første omgang kun i denne weekend, men Thomas Stokholm afviser ikke, at det kan gentage sig. Hans spådom er nemlig, at rettighederne til La Liga og Serie A er et stykke fra at finde en ejermand på broadcast-tv.

"Jeg forventer ikke, at broadcast-rettighederne er på plads før slutningen af oktober. Det bygger jeg på, at der er nogle Premier League-rettigheder i spil. Og de skal forhandles på plads først. Det er mit indtryk, at der ikke kommer til at ske noget med La Liga og Seria A, før nogen har tabt eller vundet rettighederne til Premier League de kommende tre sæsoner," siger Thomas Stokholm.

Kampen om rettighederne til Premier League blev skudt i gang tidligere på ugen, da udbudsmaterialet blev sendt ud til tv-stationerne. Deadline for at byde på rettighederne er ved udgangen af september.

Gratis for brugerne

Thomas Stokholm fortæller, at det bliver gratis for brugerne på eb.dk at se de i alt 20 kampe fra La Liga og Serie A i denne weekend. Thomas Stokholm er dog mindre meddelsom, når han bliver bedt om at fortælle, hvad Ekstra Bladet har betalt for rettighederne.

"Det kan jeg ikke gå ind i. Jeg kan ikke afsløre, hvordan aftalen er skruet sammen," siger Thomas Stokholm.

Han forventer ikke, at Ekstra Bladet kommer til at tabe penge på manøvren, selvom det altså bliver gratis for seerne at følge kampene. Håbet er, at seerne bliver hængende på eb.dk og dermed generer øget trafik og dermed øgede indtægter.

"Jeg gjorde det ikke, hvis jeg tabte penge på det. Det kan jeg sige meget klart."

Men så kunne du vel lige så godt købe dem for sæsonen ud, hvis du tror, at du kan tjene penge på det til tid og evighed?

"Ah, men lad os nu lige se. Jeg skal også lige teste. Jeg tester hen over weekenden, og så må vi se, hvor meget det kan. Der er nogle rimelig gode kampe. Det er også derfor, vi har sagt ja til at prøve det," siger Thomas Stokholm.

Planen er, at et engelsk kommentatorspor, som er en del af pakken, kommer til at agere lydspor til kampene.

Ekstra Bladets aftale lægger sig i slipstrømmen på den svenske aftale, som Aftonbladet i går meldte ud. Den svenske avis har ligeledes købt rettighederne til den kommende runde i både La Liga og Serie A.

Viste interesse i Superligaen

Det er ikke første gang, at Ekstra Bladet blander sig i kampen om fodboldrettigheder.

Da de danske Superliga-rettigheder sidste sommer blev udbudt for perioden 2015-2021, tiltrak det Ekstra Bladets interesse, forklarede Thomas Stokholm.

I sidste ende valgte avisen dog at trække sig fra kampen.

“Udbuddet, der denne gang strækker sig over seks år, er samlet set for stor en mundfuld for os,” sagde Thomas Stokholm.

Ifølge MediaWatchs oplysninger var en af knasterne, at Divisionsforeningen, som sælger rettighederne, ikke havde tilført særskilte digitale rettighedspakker til f.eks. web og mobil.

Relaterede artikler:

  • Foto: Manu Fernandez/AP/Polfoto

    Sverige lander midlertidig La Liga-løsning

    For abonnenter

  • TV 2 Sport: Vi står ikke forrest til Premier League

    For abonnenter

  • Foto: Manu Fernandez/AP/Polfoto

    Sverige er tæt på La Liga-aftale

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Navne

Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre

Venstres nye mediechef kommer fra en stilling som politisk journalist på Berlingske, og han har tidligere bl.a. været rådgiver for Ulveman & Børsting. 
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

For abonnenter

Foto: Make Influence/pr
Digital

Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører

For abonnenter

Malte Jørstad | Foto: Stine Tidsvilde
Debat

Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang

Foto: Pr/discovery
TV

Impact tabte penge på Metoo-dokumentar

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

For abonnenter

Republikaneren Mike Gallagher er medlem af Repræsentanternes Hus i USA er formand for et udvalg for kinesiske anliggender. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Republikaner vil forbyde Tiktok i USA

Læs også

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

Løsningen, som kan genkende over 100 sprog, bygger ligesom Zetlands ”Good Tape” på software fra OpenAI. 

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Photo: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

Fremover kan man søge på bl.a. kategorier på indekset, der viser antallet af afspilninger og downloads af et udsnit af danske podcasts.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre – 11.55
  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 11.32
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 10.45
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang – 10.10
  • Republikaner vil forbyde Tiktok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 1. feb.
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Business Development

Se flere jobs

Job

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge