MediaWatch

Google ejer hverken alphabet.com eller @alphabet

Google, der som bekendt har skiftet navn til Alphabet, er kommet i vanskeligheder, når det handler om vigtige domæner.

Foto: Søren Sielemann/Polfoto/Arkiv

Google har tilsyneladende hverken sikret sig rettighederne til det mest oplagte domænenavn www.alphabet.com, og heller ikke det oplagte navn til en Twitter-profil @alphabet har Google ifølge mediet The Verge rettighederne til.

Ejeren af alphabet.com er ingen ringere end et datterselskab til bilproducenten BMW, og ifølge mediet har man hos BMW ingen planer om at skille sig af med det domæne. Manden, der på Twitter er kendt som @alphabet, og hvis borgerlige navn er Chris Andrikanich, morede sig da også ganske bekosteligt for et par dage siden.

"Hmmm, det var en interessant måde at ende mandagen på," skrev han i et tweet, som allerede i mandags var blevet delt knap 8000 gange.

Hel konkret betyder ændringen af navnet fra Google til Alphabet, at sidstnævnte bliver en form for paraply for en række projekter, herunder Google.

Det nye navn Alphabet er valgt, fordi det har en særlig betydning, skrev den ene af Googles to stiftere, Larry Page, på et blogindlæg, i forbindelse med offentliggørelsen.

"Vi kunne lide navnet Alphabet, fordi det betyder en samling bogstaver, der repræsenterer sproget, en af menneskehedens vigtigste nyskabelser, og er kernen af det, vi indekserer med Google-søgninger," lød det ved den lejlighed.

Mere fra MediaWatch

Kulturminister om regulering af sociale medier: Vi har sovet i timen

Regeringen er på vej med et lovforslag om regulering af ulovligt indhold på sociale medier. Det er led i en ambition om i højere grad at kunne stille techselsaber til ansvar for spredningen af indhold på deres platforme. Men der mangler et opgør med indhold, der er skadeligt uden at være ulovligt, lyder det fra kulturministeren.

Filmfolk vil have lavet om på støttemodellen til dansk film

DR og TV 2 bør i fremtiden skulle forpligte sig til støtte danske spillefilm, inden de går i produktion, i stedet for at det sker på bagkant som i dag. Det bør et nyt medieforlig lave om på, lyder det fra Danske Filminstruktører, der bakkes op af Producentforeningen og DFI.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs