MediaWatch

Nu begynder kampen om det litterære guld

De store forlag kæmper om de digitale rettigheder til udsolgte bøger. Kampen om de litterære guld er i gang, mener Dansk Forfatterforening.

Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/Arkiv

Efter flere års tøven har de danske forlag fået øjnene op for e-bøger, og derfor udkæmper de store spillere nu en hård kamp om rettighederne på markedet.

Berlingske skriver, at Gyldendal, Lindhardt & Ringhoff og Saxo for tiden har travlt med at overbevise forfattere og oversættere om, at de skal udgive deres udsolgte værker på netop deres forlags platform.

"Der er ingen vej tilbage. Nu er kampen om alt, hvad der ligger af litterært guld, i gang, og forlagene kommer til at kæmpe om de bøger," siger Jakob Vedelsby, formand for Dansk Forfatterforening, til avisen.

Når forlagene er nødsaget til at kæmpe med næb og klø, skyldes det den jura, der gælder udsolgte bøger.

Hvis en bog bliver udsolgt, skal forfatteren spørge sit forlag, om de vil genudgive bogen. Siger forlaget nej, tilfalder værket til forfatteren, der frit kan sælge eksempelvis de digitale rettigheder til et andet forlag.

Kampen om de gamle bøger betyder samtidig, at læseheste formentlig kan se frem til, at store dele af de danske forfatteres udsolgte bagkatalog fremover vil være tilgængeligt digitalt.

Mere fra MediaWatch

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs